Kun je ziek worden van een appel die van binnen bruin is en van buiten mooi rood? Hoe wordt de appel bruin van binnen met de schil er nog omheen?

Bij het eten van de appel bleek de appel vanuit het klokhuis lichtbruin te zijn. Net onder de schil was de appel gewoon mooi 'wit'. Hoe kan dit? En kun je de appel dan nog gewoon eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk word je daar niet ziek van.

Antwoorden (2)

Er zijn meerdere oorzaken waardoor appels (maar ook andere vruchten) bruine plekken kunnen krijgen van binnen, terwijl ze buiten gaaf er uit zien. Er zijn organismes die binnen kunnen komen op allerlei manieren en een rottingsproces in gang kunnen zetten. Ook zijn er ziektes die voor plekken kunnen zorgen en ook kneuzingen kunnen voor plekken zorgen.

een lichtbruine plek is geen reden tot zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een natuurlijke beschermlaag
Groenten en fruit zijn zoals de meeste planten bedekt met een natuurlijke waslaag die hen beschermt tegen negatieve invloeden van buitenaf, zoals regen, wind en schade door de groei van bacteriën of schimmels. Tijdens de bewaring vertraagt deze waslaag tevens de ademhaling van de plant en het hiermee gepaard gaande vocht-, structuur- en gewichtsverlies. Als de waslaag met oplosmiddelen wordt verwijderd, verliest de appel op één dag tijd een tiende van zijn gewicht aan vocht. De appel zal eveneens sneller bruinkleuren door oxidatie. De waslaag is dus belangrijk voor het kwaliteitsbehoud van de appel.
De waslaag bestaat uit een mengsel van niet-wateroplosbare verbindingen zoals lange koolwaterstoffen (alkanen) en hogere alcoholen. De dikte van de waslaag en haar specifieke chemische samenstelling is afhankelijk van de cultivar van de appel....