Is het energiezuiniger om een aantal radiatoren dicht te draaien, of kan ik ze beter allemaal open laten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
177.7K

Het beste antwoord

Radiatoren van ruimtes die je niet gebruikt, of waar je slechts heel kort komt zodat je het daar niet koud krijgt, kun je beter dichtdraaien. Dat bespaart energie.

Er zijn wel een paar dingen waar je goed op moet letten als je dat doet.

Ten eerste: zet de radiatoren wél open als het vriest. Je wilt niet met een kapotgevroren verwarmingssysteem komen te zitten.

Vervolgens: doe de deuren van de onverwarmde ruimtes dicht. Je mag die ruimtes nooit verwarmen door elders in huis wel te stoken, en de deur naar een niet-verwarmde ruimte op een kier te laten staan. Dat heet indirecte verwarming, en dat levert geheid vochtproblemen op.

Wat er namelijk gebeurt is dat de warme lucht uit de verwarmde vertrekken door de openstaande deur naar het onverwarmde vertrek gaat. Daar koelt die warme lucht af. Koude lucht kan veel minder waterdamp bevatten dan warme lucht. De waterdamp die de warme lucht meeneemt, zal dus in de koude ruimte condenseren. Je krijgt dan vochtige vloeren, muren, plafonds en meubels. Op den duur leidt dat tot vochtplekken en schimmelvorming.

Tenslotte: zet de radiatoren van de onverwarmde ruimtes eens per maand even open. Daarmee zorg je dat er geen roest of ander bezinksel kan neerslaan in de leidingen waar het water normaal gesproken niet stroomt. Eens per maand een half uurtje die radiatoren openzetten is al voldoende. Het schijnt zelfs voldoende te zijn de radiatoren eens per twee maanden open te zetten, maar da's veel lastiger te onthouden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, nee, nooit naar gezocht. Dit is voor mij algemene kennis, omdat het zo logisch is. --  Energiebesparen door minder ruimtes te verwarmen - da's logisch, toch? Minder warmte in huis, daardoor minder warmtestroom van binnen naar buiten, en dat laatste is wat wij kennen als energieverlies dat moet worden aangevuld. Minder energieverlies betekent dat minder hoeft te worden aangevuld, en dat bespaart. --  Openzetten als het vriest: dat hoef ik niet uit te leggen. --  Nooit indirect verwarmen - dat heb ik in mijn antwoord al uitgelegd. Is trouwens ook op GV al eerder aan de orde geweest: zie mijn antwoord op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/vrieskou.43652 . Lees ook de reacties onder mijn antwoord. --  Eens per maand even openzetten: heeft een verwarmingmonteur mij ooit verteld.

Andere antwoorden (8)

Of jouw ketel nu 2 radiatoren, of twaalf moet verwarmen. Dat is dus wel een groot verschil voor het gasverbruik. Dicht als het kan dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de radiator.
Verder is het verstandig om de radiatoren dicht (of lager) te draaien in kamers waar u overdag toch niet bent. Deze kamers hoeven ook niet verwarmt te worden en dit bespaart een hoop energie. Kijk in deze kamers wel uit met elektrische verwarming om ze tijdelijk te verwarmen; elektrische verwarming verbruikt tweemaal zoveel energie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou het aantal radiatoren in de ruimtes waarin je toch niet 'leeft' zoals de gang en het toilet dicht kunnen draaien. De warmte gaat daar eigenlijk verloren als je er toch geen gebruik van maakt, wat zonde is van de energie.

De verwarming op een constant hoogte houden is volgens mij ook energie zuiniger dan elke keer te gaan stoken zodra je kou voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ruimtes waar je niet of zelden komt is dichtdraaien natuurlijk zuiniger. De warmte van het water dat door de radiatoren gaat wordt namelijk anders aan die ruimte afgegeven en je ketel moet dan dus meer verwarmen.
Dus dichtdraaien is zuiniger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De temperatuur omlaag draaien van je verwarming, dat levert de meeste besparing op... Besparing kun je het eigenlijk ook al niet noemen, want je geeft niet uit wat je niet verbruikt...

Maar als je dan een keuze wilt dan alle radiatoren dichtdraaien bespaart ook een hele hoop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk is dat zuiniger, persoonlijk zou ik het liever lekker warm hebben dan dat ik een paar centen ga lopen besparen en het op bepaalde plaatsen in huis koud heb!

Huppa, die verwarming naar 30c!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30 graden? Wat zul jij je beroerd voelen in je huis dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee joh, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs geen hoofdpijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet hem natuurlijk niet echt op 30 graden, maar wel op een aangename temperatuur, ik wil niet lopen klappertanden in me eigen huis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wou al zeggen. Bij 30 graden smoor je je huis uit.
draai radiatoren nooit dicht.maar laat ze dan een halveslag open staan.het dicht draaien kan gevolen hebben voor de CV pomp.door bezingsel uit de radiator.zorg altijdt dat de radiator door stroomd .ook energie bespaarent is Thermosstaat kranen monteren.enzet deze dan op stand 1 of 2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rookmeldergang
een jaar geleden
Onzin, gewoon dichtdraaien en eens in de zoveel tijd even open draaien voor de zekerheid
Ja, dat bespaart energie, alleen niet als je radiatoren dichtdraait in dezelfde ruimte als daar waar je thermostaat zich bevindt, omdat je cv pas stopt met verwarmen indien de temperatuur in die kamer op peil is.