Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom laten sommige mensen de motor van hun auto draaien bij in/uitladen, wachten, etc?

Dit is geïnspireerd op https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/718155/defecte-knop-fiesta-kofferdeksel-repareren/ maar ik zie het in het echte leven gebeuren: mensen staan te wachten, zijn uitgebreid bezig met in- of uitladen van hun auto, terwijl de motor doordraait. Dat kost dure benzine, en het lijkt me ook onveilig (kans dat auto plots beweegt, etc). Toch doen sommige mensen dat, blijkbaar met een goede of iig begrijpelijke reden.

2 maanden geleden
in: Auto's
ronron1212
2 maanden geleden
Als de auto vrijstaat op de handrem of in parking zal de auto echt niet in eens bewegen.
tinus1969
2 maanden geleden
@ronron natuurlijk is het risico klein, maar niet nul.
ronron1212
2 maanden geleden
Dat is echt 0
tinus1969
2 maanden geleden
Totdat je per ongeluk tegen de pook aankomt en die van N in D of R zet. Bijvoorbeeld. Dat soort dingen gebeuren wel eens.
tinus1969
2 maanden geleden
Hoe dan ook, @ron heb je een idee van een antwoord op mijn vraag?
tinus1969
2 maanden geleden
Diefstal is natuurlijk ook een klein risico.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Ik weet wel dat sommige mensen denken dat het starten heel veel brandstof kost. Misschien dat ze de motor daarom laten draaien?
Oude bron die deze stelling ontkracht:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dilemma-motor-stationair-of-uit
Verder heb ik zelf geen ervaring met de motor laten draaien tijdens activiteiten.
ronron1212
2 maanden geleden
De pook gaat echt niet zo maar in een andere drive @tins1969
Inekez1
2 maanden geleden
Ik zet normaal gesproken de motor uit bij in- of uitladen. Behalve in het donker als ik de autoverlichting nodig heb om te zien waar ik loop. Anders begint de hele boel te piepen.
Inekez1
2 maanden geleden
Als de auto niet geheel waterpas staat, kan die ook in beweging komen als de motor uit staat en niet op de handrem. Dus dat is voor mij geen argument.
Inekez1
2 maanden geleden
De voornaamste reden voor veel mensen zal gemakzucht zijn. Auto uitzetten en weer starten zijn 2 extra handelingen. Als je tussendoor ook nog de sleutel eruit moet halen en weer moet insteken (en dan eerst weer moet uitstappen om die sleutel uit je broekzak te kunnen krijgen) is dat nog weer extra werk.
Thecis
2 maanden geleden
Bij professionele busjes kan het zijn dat er apparatuur aanwezig is die alleen (goed) werkt wanneer de motor aan staat (bijvoorbeeld met koelwagens). Verder denk ik dat het gemakzucht is omdat mensen denken dat ze even snel in en uit gaan. Zelf zet ik zelfs de motor uit als even snel iets moet pakken. Voor sommige auto's (vooral oudere) is het soms beter om de motor niet snel na elkaar aan / uit te zetten. Zo heb ik ooit mijn motor verzopen (de ANWB zag dit wel vaker), maar daarbij moet ik wel zeggen dat de motor nog koud was.
KleinDuimpje
een maand geleden
Ik vind het nooit slim om sleutels in de auto te laten steken met of zonder draaiende motor.
Een aangetrouwde nicht van mij werkte vroeger bij het verdelen van de krant aan de bezorgers.
Als een krant niet bezorgd was, bracht zij na.
Even uitstappen met draaiende motor om de krant na te leveren, werd diefstal van haar auto.
Je stapt zo in en rijdt weg met andermans voertuig.
Cryofiel
een maand geleden
@ronron1212, een auto kan altijd in beweging komen. Die kans is groter wanneer de motor draait dan wanneer dat niet het geval is. Door die kans "echt 0" te noemen, geef je alleen maar blijk van een gebrek aan kennis. Wat overigens wel zo duidelijk is, maar niet bijdraagt aan het gesprek. Inhoudelijk -
Ik weet niet zeker of het nog steeds zo is, maar toen ik rijles had, was het de bestuurder verboden het voertuig te verlaten zonder de motor af te zetten.
KleinDuimpje
een maand geleden
Cryofiel,
In veel gemeenten staat het in de APV dat het verboden is om de motor onnodig stationair te laten lopen. Dat weet ik zeker.
Trouwens, in België waar de vraagsteller woont, is het volgens mij sowieso verboden!
Totaal niet aan gedacht.
Ik weet niet of daar uitzonderingen zijn, bijvoorbeeld op eigen oprit.
SingingCoyote13
een maand geleden
het gaat over benzine lees ik. vroeger was toch algemeen dat men zelfs aanraadde om tijdens het wachten bij een stoplicht motor eventjes uit te zetten ? vanwege verspilling en het milieu geloof ik ?
samaiphon
een maand geleden
mijn vraag ging over wat te doen als de knop van mijn kofferdeksel niet opende en ik wilde graag weten wat ik daar aan kon doen. AL DE REST WAAROVER HIER ZOVEEL GELULD WERD DOET NIET TER ZAKE! ik heb nooit gesproken over het laten draaien van de motor
Abcde
een maand geleden
"Waardoor ik steeds de motor moet uitzetten, heel vervelend"
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/718155/defecte-knop-fiesta-kofferdeksel-repareren/
samaiphon, maak je niet zo druk, jij of een ander gooit wat op en anderen gaan daarmee aan de slag. Het is geen aanval op jou, het roept vragen op bij anderen, waarvan zij willen leren. Wees wat vriendelijker voor jezelf en anderen, dat maakt het allemaal een stuk leuker en is ook beter voor je gezondheid.
Cryofiel
een maand geleden
@samaiphon ik vermoed dat je jouw reactie in de verkeerde draad hebt gezet. DEZE vraag luidt " Waarom laten sommige mensen de motor van hun auto draaien bij in/uitladen, wachten, etc?". Gaat dus niet over een kofferdeksel. En is niet van jou maar van @tinus1969. Jouw reactie is hier dus (letterlijk) misplaatst.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Mensen laten vaak de motor van hun auto draaien om verschillende redenen. Eén van de meest voorkomende redenen is dat ze het interieur willen verwarmen of koelen. Vooral in extreme temperaturen kan dit prettig zijn terwijl ze wachten.

Daarnaast kan het ook te maken hebben met het opladen van de accu, vooral bij oudere auto's. Als iemand lange tijd staat of twijfelt over het laten draaien van de motor, kan dat best verleidelijk zijn.

Er zijn ook mensen die simpelweg niet over na denken of het echt niet weten dat het slecht voor het milieu en hun portemonnee is. En ja, de kans dat de auto plots beweegt is er ook, wat het niet per se veilig maakt.

Wat denken jullie? Hebben jullie ooit het idee gehad om je auto uit te zetten in die situaties? Welke redenen hebben jullie gehoord van anderen om de motor te laten draaien?
(Lees meer...)
2 maanden geleden
tinus1969
2 maanden geleden
Min. Het argument koelen/verwarmen geldt duidelijk niet bij in- of uitladen. En het argument accu geldt alleen als je de motor meerdere keren aan en meteen weer uitzet.
tinus1969
2 maanden geleden
En natuurlijk; geen bron, dus mss is ook dit een hallucinatie.
1. Geen reden. (als in; veel mensen denken er niet echt bij na)
Veel mensen doen gewoon wat, en denken niet super actief na over al hun bewegingen. Aangezien het uitzetten en aanzetten van de motor meer actie is dan het niet doen zullen mensen soms zonder erover na te denken de motor laten draaien.

2. Weg rationaliseren/te lage negatieve impact.
Uitladen/inladen is vaak een korte handeling. (AI: Een auto verbruikt bij stationair draaien gemiddeld zo'n 0,5 tot 1 liter brandstof per uur). Dus in 5 minuten is dat wellicht 10 tot 20 cent. Veel mensen zullen dat niet meenemen in hun beslissing, omdat dat een te laag bedrag is. Ik zet ook zelden m'n PC uit als ik even boodschappen ga doen. En ik moet weinig hebben van opties als slaapstanden etc.

3.Totale desinteresse
Sommige inladers/uitladers betalen de benzine niet zelf (denk aan mensen die rijden voor de baas). Anderen hebben weinig op met het milieu of gaan ervan uit dat het toch al niet meer te redden valt.

"Toch doen sommige mensen dat, blijkbaar met een goede of iig begrijpelijke reden."
Ik denk dat, dat een redenering is die niet altijd klopt.
"Nooit bij stil gestaan" / "Voor die x minuten" / "Het zal me worst wezen" Zullen zomaar wat uitspraken zijn die je zal krijgen als je er mensen naar vraagt.

4. Zelf wel eens een motor laten draaien tijdens het tanken. Poolse pompbediende vroeg hem om uit te doen. Ik kreeg hem uitgelegd dat de auto (ouwe camper) startproblemen had. Maar goed, dat zal voor het merendeel van de auto's niet gelden. Maar er is dus wellicht een >0% situatie waarin het werkelijk gaat om iemand die echt denkt dat het (her)starten mogelijk faalt.

5. Andere mogelijkheden zouden idd iets kunnen zijn als het laten draaien van verwarming/airco of andere dingen die mee blijven draaien met motor. (ik zie nu dat je dat idee bij Gwen aanvalt maar dat vat ik niet geheel, als je direct weer in een warme/koude auto wil instappen).

Als ik er zo over nadenk zijn er veel dingen die mensen doen die onnodig veel geld/middelen kosten (en dan heb ik niet eens over onzinnige dingen of dingen die meer kosten dan nodig), maar puur door laconiek/lui/ongeïnteresseerd te zijn.

Feitelijk hebben we dus gewoon over verspilling.
"het teloor laten gaan van iets waardevols door nalatigheid"
(Lees meer...)
een maand geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing