Ja, dat zit er in, tenzij je speciale kaas koopt die voor vegetariers geschikt is. Daar gaat dan geen dierlijk stremsel in. In de tweede link vind je een lijstje van kaas die geschikt is voor vego's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om van (vloeibare) melk (vaste) kaas te maken wordt een zogenoemd 'stremsel' toegevoegd dat meestal van dierlijke herkomst is. Er zijn echter ook veel vegetarisch gestremde kazen. Dit wordt dan gedaan met microben.
Mascarpone wordt traditioneel gestremd met wijnsteenzuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, in de meeste kaas is een enzym uit kalvermagen gebruikt om de melk te stremmen. Dat is nog steeds zo gebruikelijk dat je ervan uit kunt gaan dat een kaas niet vegetarisch is tenzij anders vermeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt inderdaad. Maar in reform- of andere gezond-voedsel-zaken is ook kaas te verkrijgen waar het niet in zit. Wel een stuk duurder trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zit er in, maar uiterst weinig. Een paar milliliter per kg kaas