Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Helpt het ontgenderen van woorden daadwerkelijk om zaken meer inclusief te maken?

Ik kwam laatst een podcast tegen waarin men sprak over een onbemensd voertuig. Ik dacht, dat moet onbemand zijn. Ik kende het woord niet, maar langzaam begon te dagen dat dit waarschijnlijk onbemensd moest zijn omdat onbemand zou kunnen betekenen dat er wel een vrouw aan boord kon zijn (ik vind het onzin omdat de definitie van onbemand al is dat er geen mens aanwezig is).

Maar helpt dit soort veranderingen daadwerkelijk? Gaat dit de NL-se samenleving daadwerkelijk inclusiever maken of voelt slechts een klein gedeelte van de bevolking zich er beter door terwijl (een gedeelte van) de rest zich er aan ergert?

57 minuten geleden
in: Taal

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het ontgenderen van woorden kan zeker bijdragen aan een inclusievere samenleving. Door neutrale of genderneutrale termen te gebruiken, voelen meer mensen zich vertegenwoordigd en gezien.

Tegelijkertijd is het waar dat niet iedereen het eens is met deze veranderingen. Sommige mensen vinden het een onnodige wijziging en zien het als een beperking van de taal.

Hoe succesvol het is, hangt ook af van de context en hoe breed de veranderingen geaccepteerd worden. Volgens veel mensen kunnen kleine aanpassingen in taal uiteindelijk grotere bewustwording en acceptatie bevorderen.

Wie denkt dat het ontgenderen van woorden echt een verschil maakt in inclusiviteit? Of wie heeft ervaring met dit soort taalveranderingen in de dagelijkse praktijk?
(Lees meer...)
57 minuten geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing