waarom gebruiken mensen lichaam taal? vraag

waarom gebruiken mensen hun praat vermogen niet waarom lichaamtaal

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1K

Antwoorden (1)

We gebruiken wel ons spraakvermogen, maar vooral lichaamstaal omdat we hiermee veel meer en gemakkelijker onze gevoelens kunnen uiten dan door middel van woorden.

55% van de communicatie bestaat uit lichaamstaal
38% wordt geuit door de stemklank en slechts
7% wordt gecommuniceerd door middel van woorden.
We uiten ons gevoel dus waarschijnlijk voor 93% non-verbaal.

Lichaamstaal is dus een veel eenvoudigere manier om gevoelens uit te drukken, dan door middel van gesproken taal. Je zegt bijvoorbeeld tegen iemand niet zo makkelijk dat je hem of haar niet mag, maar door middel van lichaamstaal kun je dat goed laten merken. De (digitale) gesproken taal is dus beperkt, zodat we daarom in onze communicatie de (meer analoge) lichaamstaal zo hard nodig hebben. Bijna alle verbale communicatie is digitale communicatie en praktisch alle lichaamstaal is analoge communicatie. Meestal gaan gesproken taal en lichaamstaal samen. Op het moment dat iemand iets zegt, wordt tegelijkertijd informatie meegegeven door middel van lichaamstaal. Deze non-verbale extra informatie kan de inhoudelijke boodschap ondersteunen of juist tegenspreken. Van dit laatste een voorbeeld: een patiënt in de wachtkamer van de tandarts zit heen en weer te schuiven op zijn stoel, maar zegt zich niet gespannen te voelen. Wat geloof je nu? Als iemand op deze manier zijn woorden tegenspreekt door middel van zijn lichaamstaal, wordt zijn non-verbale boodschap haast altijd als de meest ware opgevat. Het is namelijk heel moeilijk door middel van lichaamstaal te liegen. De meeste mensen zijn zich niet erg bewust van hun lichaamstaal. Als iemand liegt, kunnen we door zijn gedrag het gevoel krijgen dat er iets niet klopt. We zijn dan het meest geneigd om op dit gevoel af te gaan en hem niet te geloven. Lichaamstaal heeft dus een grote betrouwbaarheidswaarde.

Toegevoegd na 2 uur:
Het gebruik van lichaamstaal is voor een deel aangeleerd en voor een deel aangeboren, zoals de mimiek om boosheid, angst, vreugde, verdriet en verbazing uit te drukken.
SimonV