Kan een nederlandse persoon die doof is met gebaretaal communiceren met bijvoorbeeld een engelsman die doof is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (3)

Communiceren zal wel lukken, 'met handen en voeten'. Over het algemeen zullen de gebaren redelijk met elkaar overeen komen, maar er zitten wel verschillen in. Vooral natuurlijk als je kijkt naar verschil in zinsbouw etc. Gebarentaal in Rusland schijnt helemaal lastig te zijn, het verschil tussen Engels en Nederlands is kleiner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die spreken een andere taal... en niet alleen andere taal qua spreken maar ook qua gebaren... Er is geen gebaren-esperanto...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebarentalen zijn natuurlijk ontwikkelde talen, met een eigen lexicon en grammatica. Die grammatica hoeft niet overeen te komen met de taal die verder in het land wordt gesproken. Zo lijkt de grammatica van Nederlandse gebarentaal meer op die van bijvoorbeeld het Japans en wordt de Nederlandse zin “Jouw naam staat op de lijst.” in gebaren: LIJST INDEX-jij NAAM OP.

Omdat het geen geconstrueerde talen zijn (zoals bijvoorbeeld het Esperanto), zijn er veel variaties en kunnen mensen die een andere gebarentaal "spreken" elkaar niet altijd "verstaan". Er zijn wel pogingen gedaan om een internationale taal te beginnen, maar net als dat wij liever Nederlands spreken dan Esperanto, spreken doven veelal liever hun eigen gebarentaal. Het "Gestuno", zoals de internationale gebarentaal heet, wordt wel gebruikt op bijvoorbeeld internationale doven-congressen.

Hoeveel de Engelse gebarentaal van de Nederlandse verschilt zou ik je niet kunnen vertellen, maar je kunt je voorstellen dat - hoewel er een aantal universele gebaren zijn die ook niet-doven meteen begrijpen - er heel veel manieren zijn om begrippen uit te beelden. En dat een gebarentaal leren daarom net zo moeilijk kan zijn als het leren van een andere taal.