Uit welk oogpunt ben je voor/tegen het vegetarisch zijn?

Het gaat hier om alle varianten, wel of geen vis, vlees, zuivel, etc. en andere producten van dieren zoals eieren, of zelfs leer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Eigenlijk hebben de vegetariërs op de meeste vlakken gelijk. Het blijkt gezonder te zijn (de meeste verzadigde vetten zijn dierlijke vetten), het is veel beter voor het milieu om geen vlees te eten (de vleesverwerkende industrie stoot meer CO2 uit dan al het verkeer) en het voorkomt een hoop dierenleed. Dat het een 'niet volledig dieet' zou zijn is volstrekte onzin (in India wordt al eeuwen vegetarisch gegeten). Ook dat de mens gemaakt zou zijn om vlees te eten blijkt onjuist: een uiterst compleet en gezond dieet voor mensen blijkt juist het 'apen'-dieet te zijn (groente, fruit, noten), zie linkje hieronder

Wat rest is dat vlees domweg door veel mensen lekker gevonden wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

voor, als het om minderslachting zou gaan en dus weinig leed.
tegen, omdat je veel van die stoffen wel nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan maar ik heb chronisch ijzer gebrek en van die pillen word ik ziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het 6 maanden geprobeerd hoor, maar mijn gezondheid ging er echt op achteruit. en ik eet maar 1x in de week vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6 maanden geweest. en dieetist en artsen hebben serieus gezegt dat ik weer vlees moest eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vertering systeem is ook gemaakt voor groente EN vlees. (+1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezonde mensen kunnen volwaardig vegetarisch eten, maar er zijn (zeldzame) gevallen waarin iemand toch echt beter vlees kan eten. Zelf zou ik ook vlees eten als het nodig was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn in principe er op ingesteld om vlees te eten, en voor sommige stoffen krijgen sommige mensen gewoon niet genoeg alternatieven naar binnen. Mijn dochter wil graag vegetarisch eten, maar zolang ze slechts minimale hoeveelheden voedsel wegkrijgt, zie ik toch echt liever dat ze wat vlees eet, anders haalt ze de 1.60 nóóit. Als ze uitgegroeid is zien we wel verder.
Bailey, als je doet wat je kan, doe je het toch prima ? Zeker nu mag je geen tekorten oplopen.
Als je vergetarisch eet is het idd beter voor het mileu.
Zelf probeer ik af en toe vergetarisch te eten, maar ik eet meestal wel vlees. Dit is omdat ik het lekker vind. Daarnaast zitten er in vlees ook goede voedingsstoffen, en het zit in de 'natuur' van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben niet voor en niet tegen, alleen vind ik dat vegetarische mensen hun mening opdringen aan anderen, en in hun ogen de dierenleed aanwenden om andere mensen te overtuigen.
maar andersom gebeurd het ook dat mensen die wel vlees eten, vertellen hoe belangrijk vlees is voor je gezondheid.
het is ieder zijn keus, ik eet wel vlees, mensen kiezen heel bewust om vegerarisch te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben jij nog nooit op een forum geweest die dit onderwerp had, soms gaat het er digitaal er hard aan toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ze zijn er wel degelijk hoor !! veganisten zijn (veel) erger, maar ook onder vega's zitten behóórlijke betweters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als onder iedere willekeurige groep mensen. Het is alleen zo jammer dat vegetariërs zo vaak over één kam worden geschoren. Het lijkt niet uit te maken hoeveel vegetariërs er zijn voor wie vegetarisch eten echt een persoonlijke keus is, die niemand kwaad aankijken als ze vlees eten, toch worden vegetariërs collectief gezien als een soort fundamentalisten. En als ze dan nota bene gevráágd wordt waarom ze vegetariër zijn en ze daar eerlijk hun redenen voor geven, krijgen ze meteen het verwijt dat ze iedereen een schuldgevoel proberen aan te praten. Ik vraag me wel eens af als mensen boos worden om het 'schuldgevoel' dat vegetariërs ze aan zouden praten: als het zo moelijk is om te horen dat dierenleed *voor mij* een reden is om vegetariër te zijn, zegt dat dan niet meer over *jouw* schuldgevoel dan over *mijn* zendingsdrang? Het kan toch verdorie geen nieuws zijn dat dieren geslacht worden voor dat biefstukje of kipfiletje? Dat is toch geen propaganda van vegetariërs? Toen ik nog vlees at, was ik me er tenminste terdege van bewust.
Mij is verteld dat vee verschrikkelijk slecht voor het milieu is, dus ben ik hard aan het vleeseten om de veestapel zo klein mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mogelijkheid bestaat, dat je dan als eerste "opgelost"wordt.
ik eet zelf geen vlees, omdat ik de bio-industrie met nog geen dubbeltje wil sponsoren.
wel eet ik vis, maar dat vind ik eigenlijk lafhartig van mezelf *bloos*
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omega-3 vetzuren haal ik gewoon uit plantaardige olie, melkproducten en eieren, met wat extra aanvulling door bijvoorbeeld walnoten en pompoenpitten. Daar heb ik noch vis, noch pillen voor nodig. Maar als ik jullie was, zou ik me nog steeds niet schamen, het heeft al groot effect om alleen geen vlees meer te eten. Ik heb zelf serieus overwogen om wel vis te eten, maar weet van mezelf dat ik meer discipline (ik vind veel beesten namelijk errug lekker) op kan brengen als ik helemaal geen dieren eet, in plaats van het ene dier wel en het andere dier niet.
Mensen doen hun oren en ogen dicht zodra de woordjes milieu, dierenleed, klimaatcrisis, gezondheid, CO2-uitstoot, voedselverdeling, ontbossing, groeihormonen, antibiotica, mestoverschot, vogelpest, varkenspest of varkensgriep vermeld worden met de oplossing "minder tot geen vlees".

Maar het woordje "lekker" kennen ze wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vegetariër, de reden daarvoor kun je vinden in mijn antwoord op de vraag in de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor (gedeeltelijk) vegetarisme, om alle voor de hand liggende redenen, en omdat we lang niet zo veel vlees nodig hebben als we nu consumeren. Paar keer in de week is meer dan zat, en dan ook geen grote hoeveelheden. Als we allemaal een 'natuurlijke' hoeveelheid vlees zouden eten, zou een hele bio-industrie niet eens nodig zijn. Mensen zijn nu eenmaal mateloos, en ja, als het ook relatief bijna niks meer kost, is de keus voor veel vlees een voor de hand liggende. Maar feitelijk is het van de gekke dat we voor vlees per kilo soms minder betalen dan voor groente. En per kalorie is de vergelijking al helemáál zoek. Maar ik steek de hand ook meteen in eigen boezem hoor ; ik lust er zelf ook wel pap van, en koop lang niet zo veel vega- en biologisch als ik vind dat eigenlijk zou moeten.

Veganisme ben ik niet voor, omdat we toch wat dierlijke eiwitten nodig hebben, althans, daar ben ik van overtuigd. Zeker voor opgroeiende kinderen zou het geen optie mogen zijn. Die zouden minimaal eieren en melk of kaas moeten kunnen consumeren. Daarnaast hebben veganisten vaak nog meer dan vegetariërs de neiging anderen hun lifestyle als superieur te zien (waardenfascisme) wat ik persoonlijk niet echt een aangenaam trekje vind. Dat maakt het moeilijker er respect voor op te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel voor, hoewel ik af en toe toch vlees eet (mijn familie is groter dan ik alleen). Ieder dier minder geslacht, geeft in principe de andere dieren meer leefruimte, hopelijk helpt het.

Nog beter zou het zijn als PvdD wat meer te vertellen krijgt, en het gewoon van boven af goed geregeld werd. Want tegen vlees eten heb ik persoonlijk niets tegen, maar Auschwitzvlees en dito eieren kunnen makkelijk worden voorkomen als dierenleed belangrijker wordt gevonden dan de zogenaamde werkgelegenheid (als we geen vlees meer eten, gaan we ons geld aan andere dingen uitgeven, dus die werkgelegenheid verplaatst echt wel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf absoluut geen vegetariër. Als iemand wel vegetariër of veganist wil zijn dan heb ik daar geen probleem mee. Zolang je elkaar maar in je waarde laat. Als ik tegenover een veganist een T-bone zit te eten, verwacht ik niet dat hij/zij een verhaal gaat vertellen over hoe zielig het is voor die beesten en dat ze gefokt worden om vervolgens afgeslacht te worden. Je moet elkaar wel in je waarde laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een vleeseter, maar ik geniet met mate. Dus geen grote lappen op m'n bord en zeker niet dagelijks. Ik heb alle respect voor mensen die bepaald vlees niet eten, of helemaal niet eten uit eigen overwegingen, overtuigingen en principes. Laten we vooral een ieder in hun waarde laten, er is al genoeg tweedeling in de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook vegetarisch omdat ik de bio industrie gewoon echt verschrikkelijk vind. Ik vind het dan ook altijd heel krom dat er spotjes zijn (gesponserd door de EU) die de vleeeesch promoten! Kip het meest veelzijdige etc.