Moeite met pescotariër zijn; wie heeft tips?

Ik heb een tijdje (ca. 4,5 jaar) vegetariër geweest. Sinds een tijdje eet ik af en toe vis en ben dus een pescotariër. Er is echter een probleem: ik begin weer zó te verlangen naar vlees. Ik voel dit als een enorm dilemma: ik heb er zo'n zin in, maar ik weet ook dat het het milieu belast en dat het niet diervriendelijk is (biologisch schijnt ook niet alles te zijn). Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen, maar ik moet het gewoon kwijt. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht ben je een alles-of-niets type en kun je beter weer vegetariër worden. Ook beter voor de vissen zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lianne, dat is onzin!
1. vegetariërs eten per definitie geen vlees, dus ook niet af en toe.
2. Het is echt niet gezonder.

Het beste antwoord

Moeilijk, het hangt er vooral vanaf waarom je vegetarier (pescotarier) bent. Ik ben zelf enige jaren vegetarisch, heb jarenlang vlees gegeten met een groot schuldgevoel naar de dieren toe. Een goed leven hebben ze niet en ze worden vroegtijdig vermoord omdat mensen zonodig vlees willen eten. Ik hoor nog steeds veel vleeseters beweren dat vlees van een boerderij of keurslager wel verantwoord is. Misschien is hun leven iets beter geweest dan dat van een bio industrie dier maar feit is blijft dat het voor zn tijd vermoord word. Als jouw hoofdreden is dat je het zielig vind voor dieren en hierom geen vlees eet dan zou ik op internet nog eens even kijken hoe deze dieren behandeld worden. Geloof me, dan wil je geen vlees meer eten. Ik ben inmiddels een aantal jaren vegetarisch, ik zou liegen als ik zeg dat ik de smaak van vlees nooit mis, een saucijzenbroodje ofzo. Maar als ik denk aan het leed dat erachter zit dan ben ik zo ontzettend blij dat ik vegetarisch ben. Wie weet helpt jou dit ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

bedenk dat vis een minstens zo grote belasting is: OF natuurlijklijke populaties worden leeg gevist, OF er wordt gekweekt waarbij grote partijen voedsel & antibiotica in de natuur komen.

Je kan overwegen om soja-gebaseerd nep-vlees te proberen. Wellicht smaakt dat je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het al heel wat als je bewust bent van wat je eet.
ik zou zeggen: eet af en toe een stukje vlees, en geniet ervan.
tussen geen vlees eten en iedere dag vlees op het bord, zitten diverse stadia.
kies er een die bij je past.
12 jaar geleden
Er bestaat ook wel vegetarisch namaakvlees, dat dus niet zo'n dierenleed en milieuschade veroorzaakt.

Bij Aziatische winkels hebben ze mock duck, mock abalone, mock chicken, etc. Erg lekker spul.
En bij de Vegetarische Slager hebben ze allerlei vega namaakvlees dat zo goed lijkend schijnt te zijn dat zelfs allerlei vleeseters niet door hebben dat het geen echt vlees is, of het gewoon lekkerder vinden dan ander vlees.
Je zou eens kunnen kijken of die producten je honger naar vlees kunnen vervullen. Ze hebben een winkel in Den Haag, leveren aan sommige biologische winkels, en hebben een webwinkel.

Natuurlijk zijn er ook in supermarkten, biologische winkels en toko's allerlei vleesvervangers, die heel erg lekker zijn en prima de plek van vlees in kunnen nemen in je maaltijd. Er zit daar ook een zeer grote variatie in, dus mogelijk vind je sommige niet boeiend en andere heerlijk.
Maar de meeste hiervan lijken niet echt op vlees (en dat hoeft voor veel vegetariërs ook niet), dus in jouw geval zijn die van de Vegetarische Slager misschien wel geschikter.
Er bestaat overigens ook vegetarische namaakvis, voor de mensen die de smaak daarvan missen maar niet zoveel dierenleed en milieuschade willen veroorzaken (ook vis eten veroorzaakt milieuschade, en het veroorzaakt meer dierenleed dan vlees eten, vissen worden véél slechter behandeld)

Wat verder mogelijk kan helpen is meer specerijen gebruiken. Mijn ervaring is dat veel mensen een bepaald soort element in hun maaltijd nodig hebben waar ik geen naam voor weet, en zowel vlees als vleesvervangers als een saus met veel specerijen kan die rol vervullen. Als je bijvoorbeeld een Indiaas gerecht eet, waarin veel kerrie en andere specerijen zitten, merk je dat veel mensen het vlees, tofu ed. helemaal niet missen, terwijl ze dat in andere maaltijden wel zouden missen.
Zout heeft die functie overigens ook wel, maar een te zoute maaltijd is natuurlijk niet lekker en veel zout gebruiken is ook niet zo gezond.

Ook zou je eens kunnen kijken of je maaltijden wel genoeg voeding geven (met name proteïnen). Een verlangen naar vlees kan puur vanwege de smaak/structuur zijn, maar zou ook kunnen komen doordat je je lichaam niet goed genoeg voedt en je lichaam dus om vlees vraagt, omdat het weet dat dat wel genoeg zal voeden.
Andere proteïnerijke producten aan je maaltijden toevoegen, of producten die de stoffen bieden waarvan je momenteel mogelijk te weinig binnenkrijgt, kan de behoefte aan vlees wel eens laten verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie adviezen!
+