Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

(Hoeveel) verlengt langzaam opladen de levensduur van mijn batterij?

Ik heb een nieuwe telefoon. Die kan ik "opladen", "snel opladen", of "supersnel opladen".

Hoeveel invloed heeft mijn keuze op de levensduur van de batterij?

Bonusvraag:
Hoe verhoudt dit zich tot de invloed van de batterijlading altijd tussen 20% en 80% houden, of zelfs tussen 30% en 70%, in plaats van tussen 10% en 100% zoals ik tot nu toe deed?

Cryofiel
een dag geleden
in: Telefoons
Thecis
een dag geleden
Tweakers heeft daar laatst een item over gedaan bij de podcast. Ze hadden iemand gevonden die dit uitgebreid getest had en met de huidige accu's zou het eigenlijk geen verschil maken. Zelf heb ik een S21 (prive) en een S23 (van mijn werk). Mijn eigen heb ik altijd naar 100% geladen (van ca 15% ondergrens). Deze is nu ruim 5 jaar in gebruik en de capaciteit gaat inmiddels achteruit (deze S21 is ook best intensief gebruikt, zeker als accesspoint waardoor ik soms 2x per dag volledig moest opladen, dus valt niet tegen). Bij de S23 van het werk (nu bijna 2 jaar in gebruik) heb ik wel de 85% regel aangehouden, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik pas sinds kort het verschil in accuduur tussen de 2 toestellen merk. Dus dat zou de conclusie vanuit de persoon die de Tweakers besproken onderbouwen alhoewel mijn eigen ervaringen dus niet op metingen gebaseerd zijn.
Thecis
een dag geleden
oh aanvulling (mijn eerste reactie was wat langer, maar die werd niet geplaatst omdat ik niet ingelogd was). Langzaam laden of snelladen zou ook niet zoveel uitmaken. Supersnel laden echter zou wel schadelijk zijn omdat er dan veel meer warmteontwikkeling is en warmte is voor accu's wel degelijk schadelijk (een beetje warmte is vaak goed, want dan lopen reacties lekkerder, maar té warm is funest het geheel).
Cryofiel
een dag geleden
Dank voor je uitgebreide reactie. Over het verschil tussen je werk- en je privételefoon: zou het aantal laadcycli niet méér verschil maken dan de andere punten die je noemt?
Thecis
een dag geleden
Voor mijn werk moet ik in bassi 24/7 bereikbaar zijn (wettelijke verplichting). Mijn werktelefoon moet dus altijd aan staan. Maar mijn eigen telefoon zal aanzienlijk meer laadcycli hebben gehad. Ik denk dat het tot wel 800 meer cycli zou kunnen zijn. Maar tot ca 4 a 4.5 jaar gebruik van de S21, merkte ik dus weinig verschil met de veel nieuwere S23 die ik gekregen had voor werk. ik heb minstens elke kaar geladen, dus laten we zeggen 400 cycli per jaar, dus in 4 a 4.5 jaar zijn dat 1600 tot 1800 laadcycli. Minstens. En in die tijd dus niet zoveel achteruitgang gemerkt.
Vaughn
een dag geleden
Snel of langzaam laden is niet de issue, je moet 'm niet te vol doen, ook bij mijn auto wordt 90% aangeraden als bovengrens, bij m'n iPhone is daar zelfs een instelling voor die niet meer laadt dan 80%
Cryofiel
een dag geleden
Mijn Samsung heeft die instelling ook. Mar hij heeft ook een instelling om niet snel of supersnel te laden. Daar komt mijn vraag vandaan.
Cryofiel
14 uur geleden
Overigens vraag ik me ook af... als je slechts tot 80% oplaadt, moet je veel vaker opladen dan wanneer je tot 100% oplaadt. Je behoudt dan wel langer een goede batterijcapaciteit, maar wat heb je daaraan als je vaker moet opladen?
Thecis
12 uur geleden
@Vaughn
Dat is juist de vraag. Ik dacht het ook altijd dat het tevol laden een probleem was/is, maar vanuit de test die Tweakers besprak en mijn eigen ervaring blijkt dat het niet veel uit maakt.
Bij de NiMH batterijen van vroeger maakt het zeker uit. Er de warmte ontwikkeling van te lang laden werkt ook zeker niet in het voordeel, maar de vraag is dus of tot 100% laden tegenwoordig nadelig is. Dit nadeel van oudsher heeft te maken met de chemische reactie in een accu. Na de elektrolyse van de reactie, konden vroeger nog meer reacties plaatsvinden waardoor de batterij "verontreinigt" werd bij de kathode/anode (weet niet meer aan welke kant). Daarom moest je niet te ver opladen, bij voorkeur niet tot 100%. Om die nadelige reacties te voorkomen. Als dit soort reacties niet meer kunnen voorkomen, maakt het weinig uit of je tot 80, 90 of 100% laadt.
erotisi
12 uur geleden
Mogelijk dat die laatste 20% ook nog sneller verbruikt is of zou dat niet uitmaken?
Thecis
8 uur geleden
@erotisi
Ja, theoretisch gezien wel aangezien een chemische reactie een aflopende exponentiele reactie is. Maar in praktische gevallen is dit eigenlijk altijd een aflopend lineair verband (en maakt het dus niet uit).
Cryofiel
8 uur geleden
Daar kan de apparaatfabrikant voor corrigeren door niet de resterende lading, maar de resterende gebruiksduur aan te geven.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Langzaam opladen is meestal beter voor de levensduur van je batterij. Dit komt omdat sneller opladen meer stress op de batterij uitoefent, wat op lange termijn kan leiden tot een snellere veroudering. Dus als je de mogelijkheid hebt om langzaam op te laden, zou dat een goede keuze zijn.

Wat betreft het bereik tussen 20% en 80% houden, dat is ook een slimme zet. Batterijen slijten sneller als ze vaak volledig leeglopen of volledig opgeladen zijn. Bij richtlijnen zoals 30% tot 70% blijf je nog beter in het "ideale" bereik, wat zeker kan helpen om de levensduur van je batterij te verlengen.

Dus, samengevat: langzaam opladen en je batterij binnen een klein bereik houden zijn beide goede manieren om de levensduur van je batterij te verbeteren.

Wie heeft tips over hun oplaadgewoonten? Hebben jullie ook gemerkt dat het voor jullie batterijen goed werkt?
(Lees meer...)
een dag geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing