(Hoeveel) verlengt langzaam opladen de levensduur van mijn batterij?
Ik heb een nieuwe telefoon. Die kan ik "opladen", "snel opladen", of "supersnel opladen".
Hoeveel invloed heeft mijn keuze op de levensduur van de batterij?
Bonusvraag:
Hoe verhoudt dit zich tot de invloed van de batterijlading altijd tussen 20% en 80% houden, of zelfs tussen 30% en 70%, in plaats van tussen 10% en 100% zoals ik tot nu toe deed?
Dat is juist de vraag. Ik dacht het ook altijd dat het tevol laden een probleem was/is, maar vanuit de test die Tweakers besprak en mijn eigen ervaring blijkt dat het niet veel uit maakt.
Bij de NiMH batterijen van vroeger maakt het zeker uit. Er de warmte ontwikkeling van te lang laden werkt ook zeker niet in het voordeel, maar de vraag is dus of tot 100% laden tegenwoordig nadelig is. Dit nadeel van oudsher heeft te maken met de chemische reactie in een accu. Na de elektrolyse van de reactie, konden vroeger nog meer reacties plaatsvinden waardoor de batterij "verontreinigt" werd bij de kathode/anode (weet niet meer aan welke kant). Daarom moest je niet te ver opladen, bij voorkeur niet tot 100%. Om die nadelige reacties te voorkomen. Als dit soort reacties niet meer kunnen voorkomen, maakt het weinig uit of je tot 80, 90 of 100% laadt.
Ja, theoretisch gezien wel aangezien een chemische reactie een aflopende exponentiele reactie is. Maar in praktische gevallen is dit eigenlijk altijd een aflopend lineair verband (en maakt het dus niet uit).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.