Kan je de Iphone 7 echt onderwater houden?

Ik heb een iphone 7 en er staat op de apple site dat deze stof en waterbestendig is volgens de IP67 normen ofzo (net zoals iphone 8)
Dus betekent dit dat ik hem gewoon onder de douche kan gebruiken en in bad ( niet dat ik hem de heletijd onderwater houd maar er zullen wel druppels opkomen)

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Telefoons
3K
Ritsuka
6 jaar geleden
Kun je niet even zonder dat ding?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeker wel maar het was gewoon een vraag.

Antwoorden (3)

IP67 betekent het volgende:
Stofdicht tot graad 6 (IP6..)
Waterdicht tot graad 7 (IP..7)

Voor stofdichtheid is 6 het maximale.
Voor waterdichtheid heeft 7 de betekenis 'dompeldicht'. Dit houdt in dat je de telefoon onder water kunt houden in een bak, emmer, sloot of bad vol water. Ook onder de kraan houden of op tafel leggen en er een glas drinken over gooien moet kunnen.

Graad 7 is echter nog lang niet 'dampdicht'. Waterdamp bestaat uit allemaal losse kleine watermoleculen, terwijl vloeibaar water bestaat uit aaneengesloten watermoleculen. Jouw telefoon is wel waterdicht voor vloeibaar water, maar niet voor waterdamp. Niet gebruiken in de badkamer dus, tenzij je een koud bad neemt of onder de koude douche gaat.

Warm water geeft veel waterdamp in de badkamer. Ook als je zelf onder de douche staat en je telefoon ligt een meter verder, kan het al gebeuren dat de luchtvochtigheid in de badkamer zo hoog wordt dat er kleine waterdampdruppeltjes in je telefoon komen. Als er 1 in komt, kan die er in theorie ook weer uit. Maar komen er meer, dan gaan die in je telefoon samenvoegen tot grotere druppels en die kunnen er dan niet meer uit.
6 jaar geleden
Zoals hierboven uitgebreid uitgelegd heeft de iPhone 7 de maximale certificering voor stofdichtheid (6)

De iPhone is zeker niet 110% waterdicht. 7 betekend dompeldicht (niet langer dan 30min lang 1m diep onderdompelen) Echter kan de iPhone hier nog altijd niet tegen (te) warm water en damp!

!! Als je iPhone toch waterschade zou oplopen geeft Apple hier geen garantie voor !!

Toegevoegd na 2 minuten:
het is dus zeker niet aangeraden om met de iphone te douchen/zwemmen/...

De 'waterdichtheid' wordt meer beschouwd als een extra 'veiligheid' voor dingen als regendruppels, per ongeluk laten vallen in emmer,...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het is compleet waterdicht, je zou het onderwater kunnen gebruiken maar niet iets dat dieper is dan 1 meter.