Ik ben sinds kort vegetarier. Maar eet nog wel eieren en melkprodukten. Is het dan nodig om b12 tabletjes te gaan slikken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wij eten ook geen vlees maar wel eieren en melk. Ik voelde me voorheen ook niet echt slecht maar sinds ik B12 ben gaan slikken voel ik me toch beter. Als je B12 gaat halen kun je meestal kiezen uit verschillende tabletten: - vitamine B-complex met B12 - vitamine B12 25mcg - vitamine B12 100mcg - vitamine B12 1000mcg Van de laatste is de concentratie hoog genoeg voor iemand die geen vlees eet, dus die moet je hebben. Ik bestel zelf altijd deze tabletten: http://www.detuinen.nl/de-tuinen-vitamine-b12-timed-release.html#tabs omdat deze 'Timed Release' zijn en je daardoor alleen 's morgens 1 tablet hoeft in te nemen. Er zijn ook mensen waarbij het innemen van B12 tabletten niet goed werkt omdat het lichaam de vitamine bij hen niet goed opneemt als ze in tabletvorm genomen worden. Dus als je denkt B12 nodig te hebben omdat je klachten hebt en de tabletten lijken niet te werken; neem dan even contact op met je huisarts. Als het inderdaad een vitamine B12 tekort is (dat kan de arts eventueel voor je onderzoeken) en tabletten werken niet, kan vitamine B12 ook met een spuit gegeven worden door de arts. Toegevoegd na 11 minuten: Ik gebruik de 1000 mcg tabletten op advies van mijn arts maar wellicht heb jij een lagere dosering nodig. Dit kun je aan je arts vragen.

Het Voedingscentrum adviseert volwassenen een dagelijkse inname van zo'n 2,8 microgram vitamine B12 per dag. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor microvoedingsstoffen (niet alleen vitamine B12) is erg ruim gesteld, zodat die ook geldt voor degenen met een verhoogde behoefte (met uitzondering van zwangeren). Dit houdt in dat de meeste mensen met een lagere hoeveelheid toekunnen. Tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding bestaat een verhoogde behoefte aan vitamine B12 (namelijk 3,1 resp. 3,5 microgram). Vegetarische bronnen van vitamine B12 zijn producten van dierlijke oorsprong zoals melk, melkproducten, eieren en kaas. Als je óf geen zuivel óf geen eieren gebruikt, kan het noodzakelijk zijn een supplement te slikken. Veganisten moeten dit zeker doen. Vitamine B12 (microgram per 100 gram) Kippenei, gekookt (50 gram) 0,8 microgram Glas halfvolle melk (225 ml) 1,0 microgram Schaaltje magere yoghurt (150 ml 0,4 microgram Plak kaas (Goudse 48+) (20 gram) 0,4 microgram

Als je voelt dat je het nodig hebt kun je ze wel slikken maar ik ben al zo'n 8 jaar vergatariër en heb nog nooit pillen geslikt omdat ik iets van voedingsstoffen tekort kwam.

Slik alleen vitamine B12 als er een tekort is aangetoond. Als je vit. B12 op orde is is extra slikken zinloos. Je kunt er zelf voor zorgen dat je vlees goed vervangt en zo alle voedingsstoffen toch binnenkrijgt. vegetarisme is dan geen probleem met oog op tekorten.

als je geen vlees eet is het wel verstandig en zeer gezond om peulvruchten te eten alle soorten bonen zijn gezond en het liefst die je zelf nog moet weken b12 heb je dan zeker genoeg

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100