het voer van de cavia zat vol ongedierte, het voer was opgeborgen in een afgesloten blik.

Het ongedierte is zo groot als een kleine mier, donker en loopt. Schijnt het caviavoer te eten want er lag veel gruis onder in het blik. Ik weet niet of het luizen zijn.
Vragen:
-Is het schadelijk voor de cavia als hij ze heeft gegeten? -Wat te doen als ik ze terug vindt? Ze zaten ook in de grote opberg (plastic afsluitbare) containerdoos waar alle cavia katten spullen in zitten.
-Moet ik al de spullen weggooien?
Dank voor jullie aandacht en evt. reacties
CME

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb er een 'gevangen' en gefotografeerd. Het lijkt wel op de genoemde broodkever maar het boort zich (tot nu toe) niet door het plastic waar het inzit. Wie kan bevestigen of het de broodkever is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij lijkt er sterk op en het is soms amper te zien als hij van de ene naar de andere verpakking is overgestapt.
Een tip, voor het geval dat...alle nieuwe voorraad gescheiden houden en in afgesloten potten en blikken wegzetten.
Hou alle andere goed in de gaten.

Antwoorden (3)

Ik zou het eten in ieder geval wegdoen. Ook zou ik goed kijken of je cavia zich vreemd gedraagt (niet eten bijvoorbeeld), als dat zo is, kan je eens langs de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het enige wat vreemd is bij de cavia, is dat zijn ene oog is gaan uitpuilen maar dat is mogelijk een ander probleem
Is het de broodkever misschien?
http://www.ppd.nl/ppd/determinatielab/voorraad-aantastende-insekten/broodkevers.html

Als die het is zou je volgens bovenstaande site alles weg moeten gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet de broodkever zijn en ik denk niet dat het schadelijk is geweest voor de Cavia.
Zelf heb ik die beestjes eens in mijn keukenkast gehad en ook met mijn gezin er wat van binnen gekregen omdat ze ook in een vleeskruidenpotje zaten wat ik achteraf pas zag.
We zijn er niet ziek van geworden gelukkig.
Wat je nu moet doen is toch nog wel even op de Cavia letten en echt alles wat erbij in de buurt heeft gezeten aan etenswaren weggooien.
Bij mij zaten ze een tijdje later overal in, in meel, kruidenzakjes, alle pakken rijst, enz.
Ze knagen zich door elke verpakking en krijgen daar weer nakomelingen.