Kan je zonder melkproducten?

Omdat melkproducten bij mij een prikkelbare darm veroorzaakt, vraag ik me af of het ongezond is om maar 1 portie yoghurt per dag te gebruiken. Ik een wel 2 porties kaas (broodbeleg) per dag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Ja, je kan prima zonder melk (of überhaupt zonder zuivel).
Er zit niks in zuivel dat je lichaam nodig heeft en niet uit ander voedsel kan halen.
Melk drinken we eigenlijk vooral vanwege de proteïne (ook wel eiwitten genoemd) en calcium.

Proteïne zitten ook veel in vlees, vis, eieren, andere zuivelproducten, peulvruchten, vleesvervangers (tofu, seitan, tempeh, vegaburgers ed.), zuivelvervangers (sojamelk, sojayoghurt ed.), noten, zaden, en in kleinere hoeveelheden in granen, graanproducten, groentes, ed. De meeste mensen krijgen al veel proteïne binnen, veel Nederlanders krijgen zelfs veel meer proteïne binnen dan ze nodig hebben, dus daar hoef je je waarschijnlijk geen zorgen over te maken.

Calcium zit ook in andere zuivel (bijvoorbeeld yoghurt en kaas), tofu, amandel, allerlei peulvruchten, sesamzaad, tahin, boerenkool, broccoli, okra en allerlei andere groentes, vijgen en verrijkte zuivelvervangers (zuivelvervangers waar calcium aan toegevoegd is). Het is mogelijk om zonder zuivel en verrijkte voeding voldoende calcium binnen te krijgen, maar dan moet je wel je voedingspatroon zo opbouwen dat je elke dag voldoende calciumrijke producten binnenkrijgt, niet iedereen vindt dat makkelijk. Als je wat andere zuivel of verrijkte zuivelvervangers binnenkrijgt als aanvulling, is het vrij makkelijk om voldoende calcium binnen te krijgen.
Calciumsupplementen zijn eventueel ook een optie, calcium uit voeding halen lijkt mij altijd het beste uitgangspunt, maar als dat vanwege gezondheidsklachten moeilijk is, is het denk ik al snel beter om een supplement te nemen dan voeding te gebruiken waar je lichaam niet goed tegen kan.
Overigens denken veel Nederlanders dat gezonde botten vooral afhangen van calcium, maar ook voldoende vitamine D en voldoende lichaamsbeweging zijn heel erg belangrijk.

Als je toevallig vegetarisch eet, moet je even kijken of je nog genoeg B12 binnenkrijgt zonder melk. Als je te weinig binnenkrijgt, moet je het aanvullen met extra ei, andere zuivel, verrijkte producten (sommige merken vleesvervangers en sommige merken zuivelvervangers) of eventueel supplementen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Melk is eigenlijk een slechte bron van calcium; er zit wel veel in, maar er maar weinig van opgenomen. Groente, vlees en brood zijn beter.
Wat belangrijker is dan calcium, is voldoende vitamine D. Dara krijgen de meeste mensen te weinig van binnen, en swinters is de zon te zak voor voldoende aanmaak -dit laatste is heel lang onderschat.
Een supplement slikken is serieus te overwegen, behalve als je regelmatig haring, makreel, etc eet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Vit.D slik ik al extra in de winter. Maar ik was bang dat ik te weinig proteïne en eiwitten binnen zou krijgen. Maar door op de andere voeding te letten, moet dat geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jannuk: Proteïne en eiwitten zijn gewoon 2 namen voor dezelfde stof :)
(Wel heeft het woord eiwit 2 verschillende betekenissen, de ene is proteïne, de andere het witte deel van een ei, maar dat laatste zal je niet bedoelen).

Andere antwoorden (3)

Melk is heel gezond. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan de snelheid waarmee de mutatie zich onder de bevolking verspreidde die het mogelijk maakte om ook na de zuigeling-leeftijd melk te verteren: die mutatie verspreidde zich sneller dan elke andere bekende mutatie binnen de menselijke afstammingslijn.

Melk kunnen drinken biedt dus flinke gezondheidsvoordelen.

Maar:
Vroeger waren die gezondheidsvoordelen letterlijk van levensbelang. Anders had die mutatie zich immers niet zo snel verspreid. Maar tegenwoordig is het veel gemakkelijker dan vroeger om aan alle vereiste voedingscomponenten te komen.

Dat betekent dus dat melk drinken nog steeds heel gezond is, maar het betekent ook dat je nu makkelijker zonder kunt, omdat er zoveel vervangende voedingsmiddelen van hoge kwaliteit beschikbaar zijn (dit in tegenstelling tot vroeger).

Vergelijk het met het eten van sinaasappels. Sinaasappels zijn gezond. Maar als je ze niet eet, is het vrij makkelijk om toch een gezond voedingspakket te hebben, simpelweg door op te letten dat je overgebleven voedingspatroon (dus zonder de sinaasappels) nog steeds gezond is.

Met melk is het wat dat betreft net als met sinaasappels: melk is gezond, maar tegenwoordig kun je ook prima zonder, zolang je maar goed en (vooral) gevarieerd eet.

9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Lactose-tolerantie (de mogelijkheid om volwassene melk te verteren) had een groot voordeel -je kon leven als herder. Herders leefden van (het vlees en de melk van) hun kudde schapen/geiten/koeien, zonder aanvullend bulkvoer (zoals brood, rijst, of groente). Deze levensstijl was succesvol omdat die kuddes oneetbaar gras omzetten in eetbaar vlees+melk, en herders dus kunnen overleven in gebieden waar landbouw niet mogelijk is (terwijl die kuddes meer opleveren dan jacht op wilde dieren). Sterker nog, die herders waren juist beter gevoed dan landbouwers.
Die levensstijl was dan ook wijdverspreid, onder andere in de steppes van Rusland en Mongolie (de Hunnen, Vandalen, Magyaren, Djengis Khan, etc), Scandinavië (De Vikingen en de inwoners van IJsland/Groenland) en de Bijbelse aartsvaderen.
Ja, dat kan. Sterker nog, het grootste deel van de wereldbevolking drinkt geen zuivel.

Het melken van koeien en andere dieren is, als je kijkt naar de prehistorische geschiedenis, een recente uitvinding, waarschijnlijk zo'n 6000 jaar geleden gedaan in de steppen van de Oekraine of de Kaukasus. Van daar uit heeft melken en melkdrinken zich verspreid naar Europa, India en later Noord-amerika.
Melkdrinken is verder op enkele plaatsen in Afrika uitgevonden (met name Masai) maar heeft zich vandaaruit niet/nauwelijks verspreid

Met andere woorden, de oermens gebruikte geen melk, de eerste landbouwesr gebruikten geen melk, en grote delen van de wereldbevolking (met name: China, Japan, Afrika, Z-Amerika, en Polynesiërs zoals Indonesiers en Nieuw-Zeelanders) gebruiken ook geen melk.

Kortom, dat is een lange manier om te zeggen dat melkdrinken 'niet natuurlijk' en zeker niet noodzakelijk is. Icm prikkelbare darm zou ik het gewoon mijden en vervangen door vlees, vis, en ei.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe een goed antwoord. Toch nog even een toevoeging op de laatste alinea:: Je kan eiwitten in melk ook vervangen door o.a. noten, zaden, sojamelk etc. Dat is dan meteen een stuk dier- en milieuvriendelijker.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik zou voorzichtig zijn met ALLE noten/zaden als je PDS hebt -er zitten soms verrassend veel FODMAPs in. http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/low-high.html
Melkprodukten zijn in feite ongezond voor de meeste mensen. Veel mensen hebben zonder dat ze het weten een lactose (melksuiker) intolerantie wat vaak PDS (prikkelbare darm syndroom) of ook wel IBS (irratable belly sydrom) veroorzaakt. Voor de nodige calcium hoef je absoluut geen melkprodukten te eten en ook niet voor de eiwitten. Dit kan je veel beter uit andere voedingsmiddelen halen. Melk is voor baby's! Heb je wel eens een koe zijn eigen melk zien drinken? Alleen jonge kalfjes drinken melk bij de moeder. Jij kunt van je pds afkomen door het evenwicht van je darmflora te herstellen door middel van het aanvullen van tekorten met de juiste voeding en alle verkeerde suikers ( koek, snoep, suiker, honing, stroop, etc.) en melkprodukten uit je voedingspatroon te schrappen. Gist is ook heel schadelijk voor pds. Ook koolhydraten zoals aardappels, rijst, pasta en brood kun je beter vermijden. Dit zijn vnml loze suikers. Je schildklier echter heeft wel koolhydraten nodig voor een gezonde stiofwisseling maar daarvoor moet je complexe koolhydraten eten en dat zijn bijv. : haver, bruine rijst, bruine pasta, Quinoa.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Ook je schildklier kan zonder koolhydraten. Welbeschouwd heeft alleen je lever een zeer beperkte hoeveelheid koolhydraten nodig, niet zozeer als brandstof maar voor een aantal specifieke anabole reacties. Je lichaam kan namelijk geen glucose maken uit vet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je schildklier geen koolhydraten krijgt wordt deze wel trager en heeft dan echt een boost in de vorm van complexe koolhydr. nodig voor een goed metabolisme. De lever kan idd een beperkte hoeveelheid , 250 gr. glucose opslaan als reserve brandstof voor de spieren. Logisch dat er uit vel geen glucose gemaakt kan worden. Niet verbrande glucose wordt wel als vet opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank jullie wel.
tinus1969
9 jaar geleden
@Tweeling: Alle organen kunnen werken op ketonen. Bovendien kan je lever ook glucose maken van eiwit. Kortom, waar baseer je dit op?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben maar heel sumier op de vraag ingegaan. wil geen onnodige ballast info geven en baseer mijn feiten beroepshalve Tinus1969 (heb op laboratorium en een fuctieafdeling in een ziekenhuis gewerkt en ben docente anatomie, fysiologie, pathologie en orthopedie aan een HBO opleiding.