Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je ook met je pinpas reizen met de bus als er € 0,00 op je rekening staat?

Is dat waar want er zit een dag vertraging op of zie ik dat verkeerd.

2 maanden geleden
ronron1212
2 maanden geleden
Als je niet mag rood staan van je bank zal dat niet lukken.
Thecis
2 maanden geleden
@ronron1212
Was ook mijn eerste gedachte. Ik heb het nooit geprobeerd, maar kan me niet voorstellen dat het zou lukken. Anders werd dit al op grote schaal uitgebuit.
TurfGraver
2 maanden geleden
Als de automatische afschrijving (vaak 's nachts) mislukt, wordt je pas geblokkeerd voor het OV. Zodra je het bedrag via de website of app alsnog betaalt, wordt de blokkade binnen ca. 15 minuten opgeheven.
ronron1212
2 maanden geleden
de meeste banken werken direct online zit geen avond verwerking meer tussen
TurfGraver
2 maanden geleden
Klopt ronron1212, alleen is OVpay geen bank.
ronron1212
2 maanden geleden
Die doet de aanvraag net als een winkel tot betalen @TurfGraver net als een pinautomaat
TurfGraver
2 maanden geleden
NS dus niet ronron1212.
Als je incheckt met je betaalpas, wordt het geld pas na 1 dag gebundeld van je rekening afgeschreven.
https://www.ns.nl/service-en-contact/je-pas/veelgestelde-vragen-over-reizen-met-betaalpas
ronron1212
2 maanden geleden
Je betaalpas wordt geblokkeerd voor reizen met het ov als er niet genoeg geld op rekening staat of er nog een betaling open staat. Je kunt je betaalpas dan nog wel voor andere aankopen gebruiken. Zo los je de blokkade op: Zorg dat je genoeg geld op je rekening of bestedingsruimte op je creditcard hebt.
Hou je pas voor een paaltje. Het geld dat je nog moet betalen, wordt dan van je rekening geschreven.
Als de betaling gelukt is, kan je na (maximaal) 15 minuten weer verder reizen met je betaalpas. Je kan het het geld dat je nog moet betalen ook direct zelf via de OVpay-app betalen. @TrufGraver
TurfGraver
2 maanden geleden
Wat gebeurt er als ik onvoldoende saldo heb op mijn bankrekening? In principe kun je gewoon in- en uitchecken met je betaalpas. De verrekening voor je reis wordt ’s nachts verwerkt. Als dan blijkt dat je onvoldoende saldo hebt , dan wordt je betaalpas voor het in- en uitchecken in het OV geblokkeerd. We proberen daarna nog een aantal keer het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. https://www.htm.nl/reisproducten/ovpay/ovpay-veelgestelde-vragen/
Thecis
2 maanden geleden
Oftewel, je kan 1x reizen met een pas waar geen of te weinig saldo op staat?
Inekez1
2 maanden geleden
Je kunt 1 dag reizen met een pas zonder voldoende saldo. Pas aan het eind van die dag worden alle reizen die je die dag met de pas hebt gemaakt in 1 x (d.w.z. 1 x per vervoersbedrijf) geprobeerd af te schrijven. Staat er geen saldo op de rekening van die pas en zet je er ook na het reizen geen saldo op, dan kun je die pas niet meer gebruiken voor het ov. Als je ook een andere rekening hebt met een pas waarmee je wel kunt reizen, kun je dat in principe dus zo laten en eenmalig gratis reizen.
Inekez1
2 maanden geleden
Als dit vaak gebeurt, zal ov pay wellicht gaan werken aan een systeem om dergelijke kosten alsnog te kunnen vorderen, via de banken of door de eigenaar van de pas op de een of andere manier te sommeren (al dan niet met aanmaningskosten) om alsnog te betalen voor de gemaakte reis.
tinus1969
2 maanden geleden
@inekez1, ik vermoed, maar weet niet zeker, dat de incasso opdracht blijft staan. Zodra er dus geld op de rekening wordt gestort, zal OV pay alsnog incasseren. Wordt er nooit meer geld bijgestort, dan zou OV pay een incassobureau kunnen inschakelen om het geld op een andere manier te incasseren (NAW gegevens zijn immers bekend).
Inekez1
2 maanden geleden
@tinus, ja dat klopt in theorie. Maar ik kan nergens vinden dat OVpay (of een bepaald vervoersbedrijf) dat soort incasso's ook daadwerkelijk uitvoert. Als het om een beperkt aantal kleine bedragen gaat, kan het waarschijnlijk niet uit en nemen ze hun verlies, net als dat er altijd mensen zijn die zonder in/uit te checken zwart reizen. In feite is ook via de NAW gegevens van de lege of opgeheven bankrekening de persoon te koppelen aan een andere, nieuwe bankrekening die nog wel voor reizen wordt gebruikt. Die zou in feite ook geblokkeerd kunnen worden totdat het verschuldigde bedrag is betaald. Technisch gezien is er van alles mogelijk om de reiziger alsnog te laten betalen. Maar ik weet niet of dat ook daadwerkelijk gebeurt.
Oswald
2 maanden geleden
( Oke en dan heb je de bus-Boa,s ook nog. )
Cryofiel
een maand geleden
@ronron1212, je laat duidelijk merken dat je nog nooit met een pinpas in het OV hebt gereisd. Als je niet weet hoe het werkt, mag je best van alles verzinnen, maar verkondig dat dan niet als zijnde de waarheid. Gelukkig hebben we @Inekez1 nog. Die legt het correct en helder uit. Inhoudelijk:
Er zijn wel degelijk manieren om met een credit- of debitkaart gratis met het OV te reizen. Juist doordat de afschrijving pas de volgende dag plaatsvindt, en er tot die tijd geen reservering wordt gedaan. Ik zal die manieren hier niet noemen, om misbruik tegen te gaan. Als ik met mijn debitkaart reis, staat er na het inchecken op mijn transactieoverzicht "Translink heeft geverifieerd dat uw pas bestaat" (of iets in die trant). Pas de volgende dag verschijnt de afschrijving.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ja, het klopt dat je meestal met je pinpas kunt reizen, ook als je saldo op € 0,00 staat. Dit komt doordat veel vervoersbedrijven, zoals de bus, een soort krediet aanbieden.

Dit betekent dat je kunt inchecken zonder direct te betalen, en dat het bedrag later van je rekening wordt afgeschreven.

Maar let op: er kan een dag vertraging zijn voor de afschrijving, dus technisch gezien heb je tijdelijk een soort 'tegoed', maar je moet wel genoeg geld op je rekening hebben om de afschrijving uiteindelijk te dekken.

Wie heeft hier ervaring mee? Hebben jullie ooit problemen gehad met het reizen op krediet met je pinpas?
(Lees meer...)
2 maanden geleden
Nee, dit is niet het juiste antwoord. Er volgt een melding van een mislukte betaling en je bent niet ingecheckt.
(Lees meer...)
een maand geleden
Abcde
een maand geleden
Ik heb je bron 2 keer gelezen, maar ben nergens tegengekomen dat je een melding krijgt van mislukte betaling en dat je niet bent ingecheckt. Kun je aangeven waar dat te vinden is? Het is mogelijk dat ik eroverheen gelezen heb.
Abcde
een maand geleden
Blijkbaar kun jij het ook niet vinden. Jammer, bij deze daarom een min van mij.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing