Mag je, als je een los ns treinkaartje koopt, zelf weten waar je overstapt, ookal is dit daarmee goedkoper?

Uitleg:
Ik moet van noord brabant naar overijssel. Als ik een gewoon kaartje van de ene naar de andere plaats aanklik op ns.nl kom ik uit op circa 18 euro.
Maar ik wil reizen via utrecht, wat via de na site bijna 10 euro duurder is.
Toch gaat er een trein vanuit utrecht naar overijssel.

Wat zijn dan de regeld wat betreft het overstappen? Hoe weet de conducteur of ik de goede route neem?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met andere woorden: mag ik een kaartje kopen dat van plaats in noord brabant naar overijssel gaat, en toch overstappen in utrecht als ik dit wil?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat niet net iets als, zwaar overdreven, van Amsterdam naar Amstelveen reizen via Groningen? Zo kun je het wel lekker goedkoop houden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet in utrecht zijn, vandaar de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet je een kaartje naar Utrecht kopen en vandaar een kaartje naar Overijssel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja die prijs is hetzelfde dan wanneer ik via utrecht reis (en dit dus aangeef haha) maar het is al opgelost ;)

Antwoorden (2)

Nee. Als jij via Utrecht wilt reizen moet je daar een speciaal Via-kaartje voor kopen. Op de kaartmachine geef je dan aan dat je niet rechtstreeks gaat.
Alleen wanneer er een verstoring is mag je op jouw rechtstreekse kaartje een omweg maken. Dit wordt altijd omgeroepen op de stations. Bijvoorbeeld: "door een aanrijding met een persoon is er geen treinverkeer mogelijk tussen Arnhem en Zutphen. Reizigers wordt aangeraden via Utrecht naar Deventer te reizen".
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee maar hoe controleren ze dit dan? Weet een conducteur precies hoe de trein rijdt zegmaar, of kunnen ze dit zo opvragen?
Amadea
10 jaar geleden
De conducteurs kennen de juiste treinroutes, dus zien heus dat het niet klopt als jij met je kaartje van Brabant naar Overijssel in de trein van Utrecht naar Deventer zit. Dan zal je bij moeten betalen, en dat is een hoger bedrag dan wanneer je zelf van te voren het juiste kaartje koopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De route van utrecht naar de andere plek in overijssel is rechtstreeks, zouden ze dan ook lastig doen denk je?
In ieder geval bedankt (baal er gewoon van).
Amadea
10 jaar geleden
Als je vaker zo'n reis maakt is het aan te raden een kortingskaart aan te schaffen.
Soms kan je goedkoop aan een dagkaart komen bij Kruidvat of Blokker. Met een dagkaart kan je alle routes nemen die je zelf wenst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die actie is helaas weer afgelopen haha. Ik zal vandeweek kijken hoe dat zit met abonnement (maak deze route in de vakantie sowieso niet, maar misschien daarna weer wel). Gelukkig kan ik met iemand meerijden naar utrecht zodat ik vanuit daar met de trein verder. Van brabant naar overijssel is 40 cent goedkoper, dan wanneer je via utrecht gaat (vandaar leek me dit wel beter haha). Toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit klopt.
En op de kaartjes staat onderaan in t klein Via:..
Cryofiel
10 jaar geleden
Antwoord is correct. Ytje, op het kaartje staat niet alleen waar je naartoe wilt, maar ook waar je vandaan komt. De conducteur kent dus je begin- en eindpunt. Zo weet hij of je geen omweg maakt. (Stel je voor: anders koop je een kaartje van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Rai, en reis je om via Maastricht...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha ja maar dát is wel erg om..utrecht is nog redelijk in de buurt van de reisrichting.
Maar is al opgelost haha ik begrijp het wel :p
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij had de Hema nu een kaartje in de aanbieding
Bordensteker
10 jaar geleden
Er is een site met een pagina die een overzicht geeft van de steeds terugkerende actieformules:
http://www.treinreiziger.nl/reizen/kortingsacties Albert Heijn: De NS Dagkaart is ook geldig bij Veolia, Arriva, Connexxion, Syntus en Breng. Bij de Fyra en ICE kunt u de dagkaart alleen gebruiken in combinatie met een toeslagbiljet. In de Thalys en City Night Line is de dagkaart niet geldig. Blokker: De NS-Blokkerdagkaart is niet alleen geldig bij NS, maar ook bij Arriva, Connexxion, Veolia, Breng en Syntus. Zoals gebruikelijk moet er voor de Fyra en de ICE een toeslag worden gekocht. In de Thalys en City Night Line is de dagkaart niet geldig. Kruidvat: Geldig in treinen van NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia. Alleen weekend! Unox: De NS Dagkaart is uitsluitend bij NS geldig en niet bij de andere regionale vervoerders. Voor wie van deze formules geen gebruik kan maken, omdat er net geen actie loopt, is er nog een andere bron van kaarten met een wat bescheidener korting: een tussenhandelaar die in het groot AH-kaarten inkoopt en met een opslag doorverkoopt. (Ik weet eigenlijk niet of dit geheel in de haak is): http://www.treinkaartkorting.nl/ns-dagkaart.php Prijs is 21,99 en er is een kleine korting als je er meer tegelijk bestelt. Aflevering is online met een couponcode (activeren via ns.nl) en er zijn verschillende betaalopties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ophouden met het kopen van papieren kaartjes,
met een (eventuele anonieme) OV chip check je in principe in, en kan je door het hele land reizen via elke route die je maar wil, tot de uitcheck.
Computoon
10 jaar geleden
Nee, dat is niet correct.
Zou dat wel het geval zijn, dan zou je ervoor kunnen kiezen om in te checken in Maastricht, vervolgens naar Groningen te reizen en dan bijv. in Eindhoven uit te checken. Dan zou je een hoop geld bespaard hebben en zou alleen de afstand Maastricht - Eindhoven worden afgerekend bij het uitchecken.. Dat mag dus niet. Het uitcheckstation moet wel in de 'rijrichting' van de trein zitten.
Nee, je moet de 'gebruikelijke reisweg' volgen. Dat is meestal, maar niet altijd ook in kilometers, de kortste.
Computoon