Waarom heeft de tram geen eerste klasse?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tramritjes zijn gemiddeld veel korter. Trams zijn kleiner. Weinig vraag naar.
Erna55
8 jaar geleden
Teveel ruimte moet dan gereserveerd worden voor mensen die er gebruik van zouden kunnen maken. Maar die zijn er niet.
Waarom wil je eerste klas in de tram ? Je kunt dan beter een taxi nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mensen die in de eerste klas van de tram zouden willen zitten, worden meestal gereden door een eigen chauffeur in een limousine...
Antoni
8 jaar geleden
Meestal is het in de buurt van de trambestuurder rustiger dan achterin een tram. Wil je op een rustigere plek zitten (zoals veel eersteklasreizigers), kies dan steeds een zitplaats vóórin de tram, zo raad ik je aan.
Antoni
8 jaar geleden
Oh, in Amsterdam is dat natuurlijk wat anders dan in Rotterdam (waar ik woon). In Amsterdamse trams zit behalve de bestuurder voorin, achterin nog een kaartverkoper. Die zorgt er (door zijn aanwezigheid alleen al) ook voor dat het achterin een tram rustig zal zijn.

Antwoorden (2)

De tram moet je zien als een elektrisch aangedreven lijnbus, en lijnbussen hebben geen klasse-verschil. Goedkoop en alles gelijk.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag, immers: waarom heeft een lijnbus geen eerste klasse?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen ruimte voor / te duur om daar ruimte voor te maken, zal te weinig opleveren.
De tram rijdt over het algemeen korte afstandjes, binnen de stad. Met name in de spits is het erg druk in de tram. Veel mensen kopen een vervoerbewijs (vpchecken in tegenwoordig), en zijn bereid om dicht op elkaar gepakt door de stad te reizen, omdat het toch maar een klein stukje is. Waarschijnlijk kan het financieel niet uit om een deel van d ruimte in de tram vrijwel leeg te laten, omdat je dat deel wil reserveren voor mensen die eerste klas willen reizen.
Wie echt niet in zo'n volgepakte tram wil zitten, neemt wel een taxi.