Belangrijke vraag omtrent OV.

Stel je voor als het ov pasje van de voorganger het niet doet maar wel word doorgelaten door de chauffeur, krijg ik dan ook het recht om door te lopen zonder in te checken 'gezien de chauffeur die persoon gewoon moest weigeren'... Weet iemand of hier speciaal een wet regeling voor is aangepast...? Ben best wel benieuwd eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Kimath
13 jaar geleden
maar doet jouw pasje het in dat geval wel of niet?

Antwoorden (4)

De chauffeur is de baas dus die maakt de uiteindelijke beslissing op dat moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wet zegt dat je een vervoersbewijs moet hebben. Als de chauffeur geen discussie wil en die ander doorlaat, geeft dat jou niet het recht zonder vervoersbewijs te reizen. En stel dat er controle komt, dan heeft die ander toch een probleem (want het is ook je eigen verantwoordelijkheid om voor een geldig vervoersbewijs te zorgen).
Ik snap best dat chauffeurs soms geen zin in discussie hebben, en de laatste keer dat ik met de OV-chipkaart wilde reizen deed de apparatuur het helemaal niet. Ik kon ook nog stempelen, maar de chauffeur had de pest in dat de apparatuur hem in de steek liet en nam iedereen gratis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach ze mogen dit flut systeem. Iemand kan zo hierdoor makkelijk gaan frauderen alleen op basis van dat ene piep geval.. naar programmeren en voilà! Geen hond die het merkt en voor de zekerheid nog even een geldig reservepas voor het geval voor controle. Ik wist eerlijk gezegd niet dat degenen die achter dit plan zaten zo slim kunnen zijn, Lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als op die reservepas niet is ingelogd, word je net zo goed gepakt: als de controle komt, kun je niet meer even snel inloggen.
En sja, de ov-bedrijven hebben zelf gekozen voor een chipsysteem dat ook slecht te beveiligen is, er zijn veel betere maar die waren duurder. De vraag is nu wat uiteindelijk duurder zal zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh de fraudeur in kwestie zal slechts in het geniep gaan zeggen; "oh wat vervelend.." komt met 40 eurietjes boete er vanaf... maar zal ondertussen wel vrolijk op duizenden euro's blijven bezuinigen, lol Op z'n minst bouwen ze bij de bus chauffeur ook zo'n minikastje, desnoods alleen om de fraudeurs een beetje af te schrikken zodat ze er van af zien.. Nu vraag ik me af..zijn hun zo slim of ben ik zo dom?
Het is de verantwoordelijkheid van de chauffeur om iemand toe te laten tot de bus. Een geldig plaatsbewijs is verplicht. Als je voorganger een stdenten OV kaart heeft, maar de chip wordt geweigerd kan een chauffer hem/haar toch toelaten. Immers de persoon heeft een geldig plaatsbewijs. Dit staat dus los van jouw situatie. Ergo, in principe altijd inloggen en uitloggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, dus de pas werkt niet mee... Mag de chauffeur dan op basis daarvan iemand weigeren? Een beetje vaag allemaal... Er moeten hier gewoon duidelijke regels over zijn... Anders neigen straks we naar het dictactorale van discriminatie zeg maar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken een klacht van een studente welke 's avonds bij Den Oever in the middle of nowhere uit een Connexxion bus is gezet. Hierover is bij de Pronincie (opdrachtgever OV) een klacht ingediend en Connexxion heeft haar excusses gegeven. Vooral is het uiteindelijk de chauffeur welke 'beslist' of wel of niet door mag lopen. Wordt je geweigerd ivm kaartstoring. Los kaartje kopen, digi foto maken van busnummer (rechtsboven in bus) en klacht indienen bij vervoerder en geld terugvragen. Helaas, chipcard is storinggevoelig en IQ van gemidd buschauffer niet hoog.
Ja, rondom de invoering van de OV chipkaart is wetgeving aangepast die aangeeft dat wanneer een reiziger met geldige OV chipkaart niet kan inchecken doordat de apparatuur in een voertuig waarbij het in- en uit checken binnen in het voertuig plaatsvind (zoals een bus), een storing vertoont, de reiziger toch mag reizen.

Het ligt er dus aan of het OV pasje van de voorganger het "niet doet door eigen schuld", of doordat de scan apparatuur in de bus een mogelijke storing heeft.

Indien dit in jouw stelling niet het geval is, gaat 'gelijke behandeling' nog wel op, maar anders dan jij stelt. Immers, gelijke behandeling is dat de meeste mensen gewoon moeten betalen voor reizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en wie bepaalt dat wiens schuld dat is? Hoe het ook wend of keert, de eersten zullen de dupe zijn...