Pakje Rozijnen (Ah, zongedroogde), hoe lang kan ik deze rozijnen bewaren in een afgesloten trommel?

Pakje Rozijnen (Ah, zongedroogde),
er staat op de zijkant houdbaar tot en met eind agustus 2021, dat is dus nog 6 maanden te gaan en bij voorkeur donker en koel bewaren. ik heb ze dus in een luchtdichte trommel gedaan en in de koelkast gezet. kan ik ze nu dus gewoon letterlijk nog 6 maanden in de koelkast goed houden, om als aanvullend voer voor mijn papgeaai te dienen ? er staat niks op de verpakking zoals zoveel dagen na openen niet meer te gebruiken, alleen de uiterste houdbaarheidsdatum dat is ergens in eind augustus 2021 (dit jaar).

3.5K
Utrecht
3 jaar geleden
Rozijnen bederven niet. In een dichte trommel kan je ze nog jaren bewaren. Hooguit zal je papagaai op termijn gaan klagen dat ze iets minder lekker gaan smaken.
In de koelkast bewaren heeft amper toegevoegde waarde. Neemt vooral kostbare plaats in.
Ritsuka
3 jaar geleden
Koelkast moet je niet doen, te vochtig

Antwoorden (1)

Rozijnen zijn gedroogde druiven. Door dat proces zijn ze (veel) langer houdbaar dan de verse vorm. De ideale temperatuur is 15 graden Celsius en de bewaarplek mag niet vochtig zijn of kunnen worden. Dus in een afgesloten pot die in bijvoorbeeld een koele hoek van een kast in de (bij)keuken staat of op een plank in de kelder.

De datum die op de verpakking staat is niet de laatste dag waarop het product gegeten kan worden, maar de datum tot en met wanneer gegarandeerd wordt dat de kwaliteit van het product goed is. Maar ook daarna is het nog een hele tijd uitstekend houdbaar als je het onder de juiste omstandigheden bewaart. Rozijnen bevatten ongeveer 60% suiker, dus daar groeien niet zomaar bacteriën in. Een jaar na de datum kun je ze waarschijnlijk zonder gevolgen nog gewoon eten. Voor de zekerheid kun je eerst kijken hoe ze eruit zien, ruiken of de geur goed is en voorzichtig een proeven. Merk je niets, dan zijn ze prima.
Amadea