zijn supplementen die Aspartaat bevatten schadelijk/ongezond ?

ik gebruik zelf het supplement ZMA maar door de dingen die ik lees op internet wil ik het weg gaan gooien.

hier een voorbeeld:

http://www.gezondbezig.nl/medisch/magnesium-vermoeidheid-en-depressie-suppleren/

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Aspartaat is een natuurlijk aminozuur. Het komt van nature voor in veel eiwitten.

Bij het verteren van eiwitten in het lichaam, worden die eiwitten gesplitst in de aminozuren waaruit ze bestaan. Als je eiwit eet waarin aspartaat is opgenomen, komt dat aspartaat dus vrij.

Onze cellen kunnen dat aminozuur dan gebruiken om hun eigen eiwitten te bouwen.

Dit proces (dus een voedingseiwit splitsen in de aminozuren waaruit het bestaat, om die aminozuren vervolgens te gebruiken om zelf nieuwe eiwitten te maken) gebeurt trouwens met zowat alle aminozuren.

In het geval van aspartaat geldt dat dit in een eigen lichaamseiwit wordt opgenomen wanneer het DNA voor dat eiwit de code ("het codon", in vaktaal) GAC of GAU bevat.

Aspartaat is dus een volkomen natuurlijk aminozuur dat op een volkomen natuurlijke manier door ons lichaam wordt gebruikt om volkomen natuurlijke eiwitten te maken. Net als elke voedingsstof kan ook aspartaat schadelijk zijn wanneer je er extreme hoeveelheden van inneemt. Een enigzins normale hoeveelheid is echter niet schadelijk; als dat zo zou zijn, zou een eitje, of eiwitrijke vis zoals tonijn, ook schadelijk zijn.

10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat wordt gezegd, ja. Er wordt zoveel gezegd. Op Internet vind je veel angstzaaisites. De meeste daarvan praten elkaar na zonder de feiten te controleren. Het lijkt dan voor iemand die googlet net alsof er een heleboel mensen zijn die hetzelfde zeggen, terwijl in werkelijkheid maar één mening duizend keer wordt herhaald. En die ene mening is nog ongefundeerd ook, althans, in het geval van angstzaaisites. Glutamaat / glutamine is, net als aspartaat, een volkomen natuurlijk aminozuur. Het komt van nature voor in kaas, tomaten, sardientjes, en zelfs in moedermelk. Ook in ander voedsel komt glutamaat van nature in vrij grote hoeveelheden voor. Ons lichaam kan het zelf ook aanmaken. Als je dit allemaal NIET weet, kun je natuurlijk net doen alsof het gevaarlijk is. Maar een stof die we al sinds de oertijd van nature in grote hoeveelheden binnenkrijgen met ons gewone voedsel, en waarvan ons lichaam zelfs nog extra bijmaakt... om dat nou 'toxisch' te noemen... dat getuigt van een groot gebrek aan kennis. Natuurlijk is alles toxisch als je er teveel van inneemt. Ook vitamine E is dan bijvoorbeeld toxisch. Maar om nu op websites te gaan verkondigen dat vitamine E moet worden gemeden omdat het toxisch zou zijn... dat doet geen hond. Om een mij onbekende reden is dat bij glutamaat zomaar ineens anders.