Kan het kwaad dagelijks 4 calcium/vitamine D tabletten tegelijk in te nemen?

Op de verpakking staat dat er 2 maal per dag 2 tabletten moeten worden ingenomen.
Ik zou er graag één maal per dag 4 innemen.
Is dit ongunstig voor de werking?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vanwege een chronisch tekort aan vit. D gebruik ik er 5 per dag, op advies van de huisarts. Ik weet niet, waarom jij ze wilt gebruiken, maar ik raad je aan eerst te laten bekijken via een bloedonderzoek, of het wel nodig is.

Geen probleem, advies is 10 mcg per dag en mag in een keer.

Indien deze van het merk Solgar Vitamins zijn, mag dat en zou het derhalve geen kwaad kunnen. Los daarvan zijn er veel betere en goedkopere manieren om calcium en vitamine D binnen te krijgen in goed opneembare vorm.

Mij lijkt het niet echt goed. Als je teveel kalk in één keer binnenkrijgt zal het teveel aan kalk afgevoerd worden via de urine en kunnen er in je nieren kleine niersteentjes gevormd worden. Geloof me, dat is niet lekker!

Bronnen:
http://webcache.googleusercontent.com/sear...

Als er op de verpakking staat dat je de tabletten 2x per dag moet nemen, dan heeft dat een reden. Ik zou het zeker niet op eigen houtje gaan veranderen. Vraag eerst maar raad aan je arts of apotheker.

Soms staat er dat je in meerdere porties het in zou moeten nemen, omdat het dan beter opgenomen wordt. Van sommige stoffen wordt er van een kleine hoeveelheid naar verhouding veel meer opgenomen dan van een grotere hoeveelheid. Éénmaal per dag 4 tabletten kan dan zorgen dat je in totaal een stuk minder ervan opneemt dan als je het braaf in 2 porties doet. Of dat bij calcium en vitamine D ook het geval is, weet ik niet. Misschien dat het ook te maken heeft met veiligheid, om een overdosis te voorkomen, maar dat lijkt me bij calcium en vitamine D niet erg waarschijnlijk.

Dit is inderdaad ongunstig voor de werking. Voedingssupplementen waarvan je meerdere tabletten per dag moet slikken kun je juist beter over de dag gespreid slikken, anders wordt het niet goed opgenomen door je lichaam. Daarnaast zou ik sowieso zo min mogelijk gebruik maken van voedingssupplementen, deze bevatten vaak een dosis die vele malen hoger zijn dan je nodig hebt. Deze hoge dosissen kunnen ongezond zijn, van een teveel aan vitamines kun je ziek worden. Een teveel aan vitamine D bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je lichaam kalk af zet, dan heb je dus niks meer aan de calcium tabletten. Wanneer je een tekort aan vitaminen of calcium hebt, kan het handig zijn, maar wanneer je dit niet hebt kun je beter gewoon gezond en gevarieerd eten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100