Word er antibiotica in kip gedaan?

Als het zo is, dan zou de anticonceptiepil het toch niet meer doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (7)

Inderdaad worden kippen met antibiotica behandeld. De anticonceptiepil bestaat grotendeels uit hormonen. De werking hiervan wordt niet minder door de antibiotica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei dat is echt een vergissing.
Gebruikt een vrouw de pil dan is die, met tegelijkertijd gebruikte antibiotica, niet veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit eerder van gehoord. Nou dan maar door het stof! Excuses.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niet uit, weer wat geleerd toch. Dat is het leuke van goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opvallend, drie reacties achter elkaar (twee antwoorden en één reactie) van mensen de beweren dat antibiotica en de werking van de pil helemaal niets met elkaar te maken hebben. @Benzemens: je kunt je antwoord ook aanvullen met een correctie hé? Dat zou ik doen, om verwarring te voorkomen en meteen ook minnaars voor te zijn die eerst minnen en dan pas de reacties lezen. T is maar een tip ;-)
Antibiotica heeft als doel om bacteriele besmetting te voorkomen of de kop in te drukken. Anticonceptie heeft als doel om bevruchting van een eicel door een zaadcel te voorkomen.
Die twee hebben niets, maar dan ook werkelijk niets met elkaar te maken.
En ja, er wordt soms antibiotica in het kippenvoer gedaan. Als een hele stal met 10.000 kippen verkouden is kun je ze moeilijk een voor een een pilletje of poeiertje geven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets met elkaar te maken? Heb je wel eens een willekeurige bijsluiter van een antibioticum of anticonceptiepil gelezen? Bijna alle antibiotica vermindert de werking van de pil. Niet bij kippen natuurlijk, maar als je de pil gebruikt en je krijgt een antibioticakuur, kun je er echt niet meer op rekenen dat de pil je beschermd tegen zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms antibiotica?? Altijd en niet zo'n beetje. Alleen in biologische kippen gebeurt dit niet structureel, maar wordt eventueel één zieke kip (!) apart behandeld.Maar de plofkip krijgt het spul profylactisch, dus van te voren, voor de zekerheid. Daarom eet ik dat spul niet.
Er wordt geen antibiotica in kippen gespoten, als je dat bedoelt. Het is wel zo dat vee over het algemeen vrij veel antibiotica binnen krijgt, omdat het door het veevoeder gemengd wordt om te zorgen dat het vee zo gezond mogelijk blijft (en dus zo snel mogelijk vet gemest is).

Er blijven geen resten van antibiotica in het vlees achter (dat is verboden), maar door al die antibiotica wordt het risico op resistente bacteriën steeds groter, en dat kan er voor zorgen dat bepaalde ziektes bij de mens minder goed bestreden kunnen worden. Dit zie je b.v. al bij de MSRA-bacterie die in ziekenhuizen geregeld voorkomt.

Er wordt nu gewerkt aan het terugdringen van het antibioticagebruik in de bio-industrie, net zoals er blijvende aandacht is voor het voorzichtig voorschrijven van antibiotica bij mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in de bio-industrie wordt over het algemeen (te) kwistig omgegaan met antibiotica. Maar de dosering die wij binnen zouden krijgen, is zo ontzettend laag, dat dat geen effect heeft op bijvoorbeeld de werking van de pil. En het is ook niet zo dat je een nierbekkenontsteking kunt behandelen door flink veel kip te eten ;-).

Volgens mij is de antibiotica ook al uit het systeem van de kip voordat wij het eten, het wordt vooral een de kuikens gegeven volgens mij. Op zich merken wij dus niks van de gebruikte middelen aan ons eigen lijf.

Wat wél zorgelijk is, is dat bacterieën veel sneller resistent worden als er meer antibiotica gebruikt wordt. En dat geldt in z'n algemeenheid, dus niet alleen per individu of per wezen. Dus als de mensheid in z'n algemeen teveel antibiotica gebruikt, heeft elk mens en dier daar nadeel van. Zo ook met diergeneesmiddelen. Er is medicatie die voor mensen gezien worden als "reserve antimicrobiële middelen", dus middelen die alleen voorgeschreven mogen worden wanneer andere antibiotica niet werken. Dat is om resistentie zoveel mogelijk te voorkomen, want hoe minder een middel gebruikt wordt, hoe minder resistentie er ontstaat. Als je dus met z'n allen afspreekt dat bepaalde middelen consequent achter de hand gehouden worden voor de échte noodzakelijke situaties, dan blijven die middelen bruikbaar in die gevallen. Maar een aantal van die middelen die voor mensen als reserve-middel worden gezien, worden in de bio-industrie door het diervoer gedaan. Dat is natuurlijk een hele slechte zaak, en de inspectie treedt ook steeds meer op daartegen. Dat is tenminste wel de bedoeling van het ministerie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
antibiotica heeft sowieso niets met de werking van de pil te maken, tenzij je het over zeer hoge doses hebt die 'gewoon' een gezondheidsrisico vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit de tekst van het farmacotherapeutisch Kompas voor microgynon, waarschijnlijk de meest gebruikte anticonceptiepil in Nederland: "Gelijktijdig gebruik van antibiotica kan de betrouwbaarheid van de pil doen afnemen (gemeld voor tetracyclinen en amoxicilline). Dit zou mogelijk berusten op een verstoring van de enterohepatische kringloop, waardoor de bloedspiegels van oestrogenen worden verlaagd. Geadviseerd wordt daarom tijdens een antibioticakuur en gedurende 2 weken daarna tevens een aanvullend barrièremiddel te gebruiken. Bij langdurig gebruik van antibiotica zijn aanvullende niet-hormonale contraceptieve maatregelen het meest effectief. " Hoewel de interactie verschilt per antibioticum en vooral de sub-50 en sub-30 pillen hierdoor beïnvloed zullen worden, wordt in z'n algemeenheid aangeraden om ALTIJD een condoom te gebruiken als je antibiotica slikt, omdat de pil dan gewoon minder betrouwbaar is. OK, het zal niet voor élk antibioticum gelden: bij de AB die ik nu gebruik, kreeg ik geen extra interactie-waarschuwing van m'n apotheker, bij alle andere AB's kreeg ik die wel altijd. Maar om nu te zeggen dat het "sowieso niets" met elkaar te maken heeft? Dat klopt gewoon niet. Of je moet een link hebben naar gedegen wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat het allemaal reuze meevalt met die vermeende interactie, maar voor zover ik weet zijn die waarschuwingen in de bijsluiters juist gebaseerd op onderzoek en ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klein detail: de kip die wij eten, is vrijwel altijd een kuiken.
'Gewone' kip is 4 tot 6 weken oud; kuikens van 6-10 weken worden braadkip genoemd (die eten we het meest als het op hele kip aankomt).
Het grote verschil is dat slachtkuikens weliswaar de stof Furazol in hun vreten krijgen - maar de legkippen die de eieren voor die slachtkuikens moeten leggen (uiteraard) een kompleet ander voeder krijgen: met veel gras erin.
Resumerende: een legkip die voor de winkel eieren produceert haalt al gauw de 290 eieren/jaar - maar een legkip die echte kippe-eieren voor de slachtindustrie moet leggen haalt er nauwelijks 180/jaar maar dan heb je wel wat!
Voorzover bekend heeft de voedselpenicilline Furazol geen effekten op door de mens gebruikte geneesmiddelen en wordt al sinds de '50er jaren in alle slachtdiervoeders toegevoegd dus er bestaat veel ervaring op dit gebied.

Normaal gesproken worden hormonen nooit in veevoer toegevoegd (dat is zwaar verboden) maar ik kan me in 1965 nog best een bouwvakker herinneren die dagelijks een Belgisch kippetje opat en hij kreeg "zúkke": tot grote hilariteit van collega's op de bouwplaats. Er vindt kennelijk geen wederzijdse beïnvloeding plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1) kippen krijgen antibiotica, zeker die in de bio-industrie (omdat ze domweg met teveel op elkaar zitten om het gezond te houden)
2) sporen daarvan zouden in de kip kunnen zitten die we eten, maar de kans is vrij gering: kip mag x tijd voor het slachten geen antibiotica meer krijgen
3) de hoeveelheden antibiotica die eventueel in kip zouden kunnen zitten, zijn absoluut niet vergelijkbaar met de hoeveelheden die je binnen krijgt als je zelf een antibioticakuur doet
4) niet elk antibioticum verstoort de werking van de anticonceptiepil

Dus antwoord op je hoofdvraag: ja, maar dat betekent niet dat we antibiotica eten.
Antwoord op je subvraag: jawel, want het gaat om te lage doses en je kunt niet stellen dat alle antibiotica de werking van de pil verstoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebruik van antibiotica in veevoer is NIET verboden, in tegenstelling tot wat sommigen beweren, maar wel aan regels gebonden.
Bepaalde type antibiotica zijn wél degelijk verboden, en sowieso geldt na elke behandeling een zogenaamd "wachttijd", dat wil zeggen dat de kip de tijd wordt gegund om de antibiotica te metaboliseren en uit zijn lichaam te elimineren voordat het dier geslacht wordt.
Legkippen krijgen haast nooit antibiotica, of anders speciale soorten, omdat deze anders in de eieren terecht zouden komen, en dan de eieren niet meer verkocht zouden mogen worden.
Sommige antibiotica hebben een hormooneffect, maar lang niet allemaal. Waarschijnlijk was je vraag eerder gericht op het gebruik van hormonen, en dat is wél zwaar verboden. In Europa is het gebruik van hormonen voor het fokken van dieren strikt verboden, terwijl b.v. in USA is toegelaten (wederom, aan regels gebonden)
Als een boer toch illegale hormonen gebruikt, dan zou dat inderdaad een effect kunnen hebben op de consument, maar dat effect is afhankelijk van de hormoon: je kan mannelijke hormonen (b.v. testosteron) toedienen voor een versnelde spieropbouw, of vrouwelijke hormonen (de zgn. oestrogenen) voor een snelle rijping van het dier. In alle gevallen krijg je sowieso een negatief effect op je gezondheid en zou dit je vruchtbaarheid kunnen verstoren, maar nooit het effect van de anticonceptiepil ongedaan maken. De hoeveelheid hormoon die je binnen zou krijgen via voeding is te gering daarvoor. Het nadelig gezondheidseffect is op de lange termijn.