Maakt het bij een dieet uit op welk tijdstip je eet?

Ik ben begonnen aan een dieet, maar mijn ritme is heel onregelmatig. Meestal eet ik rond 8 uur 's avonds, maar soms ook al om 6 uur. Ook varieert mijn ontbijttijd tussen half 7 en half 11. Val je meer af als je een vast ritme aanhoudt of als je pas gaat eten als je honger hebt (wel dezelfde hoeveelheden)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De tijden waarop je eet, maakt bij het afvallen niet zoveel uit. Je stofwisseling is wel gebaat bij regelmaat en gespreide maaltijden. Dan bereikt je lichaam eerder zijn gezonde gewicht.

Over dagritme:
Een ontbijt in de ochtend helpt daarbij. De stofwisseling komt aan het begin van de dag op gang. Er is dan energie genoeg voor school/werk.
Dat je van 's avonds na 8 uur eten dik wordt, is bovendien een fabel.

En: Je valt niet sneller af als je een uurtje eerder of later eet.
Wat veel bepalender is wat je eet en hoeveel en hoe vaak.
Neem de tijd/rust om bewust te eten!

weet:
Als je van het eten kunt genieten, houd je het veel makkelijker vol.
Wat belangrijk is: Niet de tijd waarop je eet, maar uiteindelijk je gezonde gewicht bereiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Hoewel er vaak wordt geroepen, dat 'Je stofwisseling is wel gebaat bij regelmaat en gespreide maaltijden', is er eigenlijk geen enkel bewijs voor die stelling. Het lijkt eerder omgekeerd te zijn: van eten krijg je honger, en vaak kleine beetjes eten zorgt dus voor meer honger dan het eten 1-2 grote maaltijden per dag.

Andere antwoorden (2)

Het is belangrijk om 3 maaltijden te nemen en 2 a 3 tussendoortjes per dag. Half elf is beetje telaat voor een ontbijt, mijn dieetiste vertelde me dat je beter wat vroeger je ontbijt kan nemen dan komt je spijsvertering op gang. Je moet een vast ritme aanhouden, zodat je spijsvertering blijft werken dan val je op een gezonde manier af.

Succes!

Zelf neem ik mijn ontbijt om half 8, mijn lunch om half 1 en mijn avondeten om 19u. Niet te vergeten de gezonde tussendoortjes ben er al flink mee afgevallen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Uit recent onderzoek blijkt dat mensen die niet ontbijten net zo goed afvallen als mensen die wle ontbijten.
Mbt tussendoortjes; niet alleen leveren die verrassend veel calorieën, maar ze houden ook het hongergevoel in stand. Een Engels ontbijt (dus zwaar ontbijten met roerei en spek) zorgt ervoor dat je langdurig geen honger hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn ook onderzoeken waar men laat zien dat een ontbijt belangrijk is. Als je je ontbijt overslaagt krijg je meer honger tegen lunchtijd. Gezonde tussendoortjes hebben weinig calorien, zoals een stuk fruit met kwark, een mager yoghurtje. Het is belangrijk dat je spijsvertering blijft werken, elke dieetiste zal je dit vertellen. Mensen van hun vak ;-)
tinus1969
9 jaar geleden
@JustAnn; voor het gewichtsverlies etc maakt het blijkbaar niet uit.
Een dieet werkt alleen als je die kunt blijven volhouden. Als een vast ritme niets voor jou is, dan ben je ook niet verplicht om dat te doen. Het tijdstip van de maaltijden maakt niets uit, zolang je maar zorgt dat je geen energierijke maaltijden gebruikt vlak voordat je gaat slapen. Om 8 uur 's avonds eten is geen probleem, als dat jou ritme is, dan is dat zo. Eet als je honger hebt, volg je eigen ritme. Waar het uiteindelijk om gaat is het aantal caloriën dat je binnen krijgt en de energie die je verbruikt.
Wel is het aan te raden om je ontbijt niet over te slaan, maar als je bijvoorbeeld uitslaapt en pas om 11 uur eet, dan is dat geen probleem.