Als ik mijn vitamine A en D wil ophogen, kan ik dan beter vitamine A en D innnemen of levertraan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit mag je alleen doen als je een aantoonbaar tekort hebt. Teveel vitamine kan ook leiden tot allerlei klachten.
Ritsuka
10 jaar geleden
heb je een tekort dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mobie: gelukkig mag iedereen dat zelf bepalen,
of hebben ze er weer een paar wetten bij bedacht?

Antwoorden (1)

Ga voor een diagnose van eventuele tekorten naar je huisarts, via een simpel bloedonderzoek is dit aan te tonen. De huisarts kan je dan de juiste dosering en het juiste supplement voorschrijven. Overdoseren van de in vet oplosbare vitamines is gevaarlijk, doe dat dus nooit uit jezelf.
Aangezien de onderstaan de vitamines in vet oplosbaar zijn, zullen deze zich in het lichaam kunnen ophopen.
Hierdoor krijgt het lichaam teveel van de desbetreffende vitamine waardoor er vergiftiging en of bijverschijnselen kunnen optreden.

Vitamine A
Bij zwangerschap, een dagelijkse hoeveelheid van meer dan 6000 IE kan bij de foetus vertraagde groei en afwijkingen veroorzaken.
Overdosis: Bloedend tandvlees of pijnlijke mond, diarree, duizeligheid, hoofdpijn, droge huid, haaruitval, braken, vergroting lever of milt.

Vitamine D
Waarschuwing: Niet gebruiken bij allergie voor vitamine D. als u aan Epilepsie lijdt, Chronische diarree, ziekte aan nieren lever of alvleesklier.
Bij zwangerschap: een teveel van vitamine D kan een afwijking van de foetus veroorzaken.
Overdosis: Hoge bloeddruk, onregelmatige hartslag, misselijkheid, gewichtverlies, voortijdige aderverkalking en een vertraagde geestelijke en lichamelijke ontwikkeling.

Ook oppassen met overdoseren van vitamine E en vitamine K.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat voor een ander beter is, kan bij jouw totaal niet bij je klacht en je lichaam passen, doe dit dus niet op eigen houtje. Er is niet te zeggen wat geschikter is voor jou.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag was toch: "Als ik mijn vitamine A en D wil ophogen, kan ik dan beter vitamine A en D innemen of levertraan?"
In jouw antwoord wordt geen woord gerept over levertraan. Dit wil vraagsteller toch weten? Of interpreteer ik jouw antwoord verkeerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Levertraan is ook alleen te koop in capsulevorm, er bestond een vloeibare vorm (Lovitran), maar die is uit de handel. Wat er nu te koop is, valt ook onder de voedingssupplementen, onder de vitaminepreparaten..
tinus1969
10 jaar geleden
Ik zou apart gaan, en voor beide de dosis optimaliseren. Overigens toch benieuwd; hoe kom je hierbij? Vitamine A tekort is voor ik weet zeldzaam, vitamine D tekort daarentegen hebben we in deze tijd van het jaar allemaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vitamine A tekort komt inderdaad zelden voor, vitamine D tekort meer, maar het is zeker niet zo, dat we dat bijna allemaal hebben. Dit komt het meeste voor bij mensen met een donkere huidskleur, mensen die hun lichaam helemaal bedekken en bij ouderen. Ik zou toch adviseren om een bloedtest te laten doen, om de juiste waarden te weten te komen en dan eventueel de hoeveelheid in te nemen vitamine te laten bepalen. Je spreekt jezelf enigszins tegen, door te beginnen met: ik zou apart gaan, en voor beiden de dosis optimaliseren, terwijl je daarna zegt: dat een vitamine A tekort zeldzaam is..