wat gebeurt er met mijn lichaam (lichamelijke processen) als ik in stresssituaties meer ga eten?

Vroeger at ik bijna niets al ik in stress was, sinds mijn menopauze eet ik véél bij stress.
Ik ben dan erg getrokken naar zoete dingen maar eet sowieso alles graag in een stress-situatie. Op dieet gaan lukt op zulke momenten helemaal niet.
Ik heb hierbij een écht reëel gevoel van honger terwijl dit in wezen niet kan (bv; een uur na een grote warme maaltijd terug zin in boterhammen en er dan 5 eten). Dus het is een vorm van stress-eten. Geef ik er niet aan toe, dan wordt ik 's nachts wakker en kan pas terug slapen als mijn maag vol is.
Door wat (lichamelijk dan) ontstaat deze niet-in-balance zijn van het hongergevoel? Dus wat doet stress met je lichaam zodat je honger krijgt terwijl het eigenlijk niet kan. En wat doet dan "eten" dan met je lichaam?

Toegevoegd na 2 uur:
ik heb het niet over ongecontroleerde eetbuien of zoiets....
ik vraag me gewoon af waarom mijn lichaam meer hongergevoel heeft als ik stress heb en wat er in mijn lichaam gebeurt als ik dan eet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Veel eten door stress is niet vreemd. Het fenomeen stresseten overkomt velen. Want, als je stress hebt, je verdrietig voelt of woedend bent, kan eten zo troostend zijn. Het helpt je even ontspannen en geeft rust. Wat gebeurt er dan in je lichaam ? Door ( je te troosten met) te eten kunnen er geluksstofjes vrijkomen in je hersenen. Deze zogenaamde endorfines dempen kortdurend je stress en nare gevoelens. Toch is eten een tijdelijk lapmiddel bij stress. Je lichaam heeft meestal bij stress helemaal geen behoefte aan eten, want het gaat als het ware in de spaarstand. Je spijsvertering staat dan op een laag pitje. Dit is wat je voorheen merkte, dat je bij stress minder kon eten. Waarom je nu wel behoefte aan eten hebt ? Dat zou mogelijk kunnen komen omdat de stress net wat meer is, omdat je meer behoefte hebt aan troost.

Het is volkomen normaal dat je naar eten snakt in stresssituaties, veel mensen ervaren dit. Het komt doordat je, als je gestresseerd bent, meer glucose nodig hebt, je hersenen werken meer en je spieren worden opgespannen (zorgt ook voor krampen en spierpijn tijdens stress). Eigenlijk is het enige dat ik je kan vertellen dat je je eetpatroon moet aanpassen. Eet dus 5 keer per dag, 3 keer hoofdmaaltijd en 2 keer een (natuurlijk vrijwel gezonde) snack en probeer de drang om te eten onder controle te houden. Dit kan leiden tot een Obsessieve Compulsieve stoornis (OCS, of OCD) die ja extreme eetbuien kan laten ervaren. Boulimia is hier een belangrijk voorbeeld van (extreme eetbuien en dan uit schuldgevoel alles uitbraken) of gewoon jezelf dwingen tot eten (meestal andere dingen, maar deze vorm komt ook vaak voor) Natuurlijk kan er ook al een probleem zijn met je hersenen, waardoor je een constant hongergevoel ervaart, maar ik denk dat dit niet het geval is. Ik moet toegeven dat iedereen wel eens eetbuien ervaart, maar niet echt regelmatig. Iedereen snakt wel eens naar een snel hapje gewoon uit zin, maar probeer dat zo goed mogelijk te controleren en je zal het vanzelf wel afleren. Eet bijvoorbeeld een appel/banaan of gewoon wat aardbeien? Deze zijn ook zoet en je zal er niet snel van verdikken. Hopelijk heb ik je hiermee geholpen, eet dus zoveel mogelijk gezond en probeer de drang onder controle te houden! Groetjes, ooit een lotgenootje :P

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100