wat gebeurt er met mijn lichaam (lichamelijke processen) als ik in stresssituaties meer ga eten?

Vroeger at ik bijna niets al ik in stress was, sinds mijn menopauze eet ik véél bij stress.
Ik ben dan erg getrokken naar zoete dingen maar eet sowieso alles graag in een stress-situatie. Op dieet gaan lukt op zulke momenten helemaal niet.
Ik heb hierbij een écht reëel gevoel van honger terwijl dit in wezen niet kan (bv; een uur na een grote warme maaltijd terug zin in boterhammen en er dan 5 eten). Dus het is een vorm van stress-eten. Geef ik er niet aan toe, dan wordt ik 's nachts wakker en kan pas terug slapen als mijn maag vol is.
Door wat (lichamelijk dan) ontstaat deze niet-in-balance zijn van het hongergevoel? Dus wat doet stress met je lichaam zodat je honger krijgt terwijl het eigenlijk niet kan. En wat doet dan "eten" dan met je lichaam?

Toegevoegd na 2 uur:
ik heb het niet over ongecontroleerde eetbuien of zoiets....
ik vraag me gewoon af waarom mijn lichaam meer hongergevoel heeft als ik stress heb en wat er in mijn lichaam gebeurt als ik dan eet.

1.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
Heb je zoveel stress dan?
liveisgreat
8 jaar geleden
wel op te beginnen ben ik een stresskip, dus ik heb snel stress.vroeger goed voor mijn lijn, ik at dan weinig (ik haalde me dan wel bv; een pak sigaretten die ik in één keer oprookte (ik rook normaal niet)). maar dat is dus veranderd: ik voel echt honger.
ik zit in mijn aanvoelen wat in een overgangsperiode (herstructurering op het werk etc), ik heb bewust niet méér stress dan anders maar ik heb wel meer eetneiging (nu ook weer niet overdreven hoor, ik eet geen drie literbakken pudding of zoiets) wat me doet vermoeden dat er toch innerlijke stress is.
Ik vraag me gewoon af waarom mijn lichaam dan vaak zegt "ik heb honger" terwijl ik pas gegeten heb.
Ritsuka
8 jaar geleden
Heb je al eens gekeken naar hoeveel kcal je op een dag binnenkrijgt? En in welke verhoudingen? (Eiwitten, koolhydraten, vetten)
Misschien heb je wel echt meer nodig op een dag.
liveisgreat
8 jaar geleden
goed even een voorbeeld over wat ik vroeger at
ochtend : 1 croissant, versgeperst vruchtensap, koffie
Middag : niets
Avond : gewoon avondmaal
snacks: niets
drank: toen toch behoorlijk wat wijn, porto (niet dat ik me lazarus dronk maar dus elke dag wel enkele glazen wijn of porto).
Bij stress kreeg ik niks binnen. Dus mijn gewicht : 63 kg (bij 1.73m) Sinds mijn menopauze en vooral sinds mijn "eileideroperatie" eet ik sowieso al meer maar drink minder alcohol omdat ik er niet meer zo goed tegen kan (als ik teveel drink heb ik een megakater). Dus:
Ochtend : grote pot havermout met ahorn of drie boterhammen (dik gesneden zuurdesembrood) met biokaas of ander (zout) beleg zoals zeewiersla...en versgeperst sinaas en koffie
Middag : soep met brood of lamacun met groenten en zonder saus
Avond : gewoon avondmaal maar tweemaal zoveel dan vroeger.
drank: weinig alcohol, niets of 1 à 2 glazen biowijn. thee, water.
Bij stress: eet ik overdag ook ijs, koekjes etc tussendoor (als ik het bij de hand heb natuurlijk bv op vergaderingen, als ik onderweg de ijskar tegen kom enz...). Fruit lust ik nl. echt niet (alleen op taart :-))
Rond 23 u : boterhammen (4 of 5 dikke sneden zuurdesembrood) met biokaas, bioworst etc (zou beleg). Of gewoon een heel pak kaas als ik geen brood in huis heb. Of 1 of 2 pannenkoeken met bruine suiker.
Ik drink daarbij vaak fruitsap of cocktails zonder alcohol (bv. virgin colada, hmmmm.).
Dus mijn gewicht : 73 kg. :-/ en als ik niet oppas (wat me bij stress niet lukt) gaat dat verder omhoog.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik mis heel erg de eiwitten in je voeding, kaas levert wel wat en bij je avondeten misschien wat kip of zo, maar verder lijkt het wat weinig eiwitten. Slaap je wel goed? Anders zit je ook nog met ghreline en leptine (hormonen die honger beinvloeden)
liveisgreat
8 jaar geleden
nee ik slaap slecht
mijn eiwitten haal ik meestal uit soja. en af en toe een "echt" ei.
Ritsuka
8 jaar geleden
Werken aan je slapen en naar verhouding meer eiwitten eten kan al veel schelen.
liveisgreat
8 jaar geleden
ik kan niet goed tegen melkproducten dus meer eiwitten eten is niet zo evident voor me...
Ritsuka
8 jaar geleden
eiwitten is niet alleen melk, ook in o.a. vlees.
En als je vegetarisch bent is hier een lijst: http://www.health.com/health/gallery/0,,20718479,00.html

Het beste antwoord

Veel eten door stress is niet vreemd. Het fenomeen stresseten overkomt velen. Want, als je stress hebt, je verdrietig voelt of woedend bent, kan eten zo troostend zijn. Het helpt je even ontspannen en geeft rust.
Wat gebeurt er dan in je lichaam ?
Door ( je te troosten met) te eten kunnen er geluksstofjes vrijkomen in je hersenen. Deze zogenaamde endorfines dempen kortdurend je stress en nare gevoelens.
Toch is eten een tijdelijk lapmiddel bij stress.

Je lichaam heeft meestal bij stress helemaal geen behoefte aan eten, want het gaat als het ware in de spaarstand. Je spijsvertering staat dan op een laag pitje. Dit is wat je voorheen merkte, dat je bij stress minder kon eten.
Waarom je nu wel behoefte aan eten hebt ? Dat zou mogelijk kunnen komen omdat de stress net wat meer is, omdat je meer behoefte hebt aan troost.
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
ik heb het gevoel dat stress iets anders met me doet dan vroeger. vroeger ging ik gezellig kletsen over mijn probleem, en ondertussen een wijntje en sigaren of sigaretten.
nu blijft het meer "binnen" ik zit ook in een situatie waar er minder ruimte is voor stress te uiten ....
dat eten, dat kan natuurlijk ook hormonaal zijn, ik bedoel : dat ik vroeger niet at bij stress en nu véél. dat kan omdat ik door de menopauze sowieso meer beginnen eten ben, dus bij stress nog meer

Andere antwoorden (1)

Het is volkomen normaal dat je naar eten snakt in stresssituaties, veel mensen ervaren dit. Het komt doordat je, als je gestresseerd bent, meer glucose nodig hebt, je hersenen werken meer en je spieren worden opgespannen (zorgt ook voor krampen en spierpijn tijdens stress). Eigenlijk is het enige dat ik je kan vertellen dat je je eetpatroon moet aanpassen. Eet dus 5 keer per dag, 3 keer hoofdmaaltijd en 2 keer een (natuurlijk vrijwel gezonde) snack en probeer de drang om te eten onder controle te houden. Dit kan leiden tot een Obsessieve Compulsieve stoornis (OCS, of OCD) die ja extreme eetbuien kan laten ervaren. Boulimia is hier een belangrijk voorbeeld van (extreme eetbuien en dan uit schuldgevoel alles uitbraken) of gewoon jezelf dwingen tot eten (meestal andere dingen, maar deze vorm komt ook vaak voor)
Natuurlijk kan er ook al een probleem zijn met je hersenen, waardoor je een constant hongergevoel ervaart, maar ik denk dat dit niet het geval is.
Ik moet toegeven dat iedereen wel eens eetbuien ervaart, maar niet echt regelmatig. Iedereen snakt wel eens naar een snel hapje gewoon uit zin, maar probeer dat zo goed mogelijk te controleren en je zal het vanzelf wel afleren. Eet bijvoorbeeld een appel/banaan of gewoon wat aardbeien? Deze zijn ook zoet en je zal er niet snel van verdikken.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen, eet dus zoveel mogelijk gezond en probeer de drang onder controle te houden!

Groetjes,
ooit een lotgenootje :P
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
Dus mijn lichaam heeft meer glucose nodig ? welke functie heeft die glucose dan?
Idd heb ik last van spierkramp maar dat verbetert niet als ik meer eet....
Ik ervaar geen drang naar eten, ik heb echt een hongergevoel. Dus niet "ik heb zin in koekjes" of zo, maar ik heb honger en eet stevige voeding zoals boterhammen met kaas, aardappelen (en idd wat meer neiging tot zoet dan normaal). Als ik dat niet doe, word ik 's nachts wakker met een sterk hongergevoel. Het is honger, het is geen eetbui waarbij ik alles wat onder mijn ogen komt naar binnen schrok...
Dus ik vermoed dat mijn lichaam een signaal geeft en dat dat een reden heeft.... Glucose-tekort is een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+En gewoon door de hormonale veranderingen meer honger en dus eetlust. Ook zonder stress.
liveisgreat
8 jaar geleden
is dat echt zo? ik ben altijd van mening geweest dat dat een fabeltje was. ttz ik geloof wel dat je minder gaat verbranden en zo en dus wat zwaarder wordt, maar krijg je ook écht meer eetlust?
die trek in suiker heeft (bij mij) wel met hormonen te maken denk ik, ik at vroeger nooit zoet (en als ik dan al eens zoet "moest" eten wilde ik nadien direct iets zouts om de smaak te neutraliseren). en nu kan ik behoorlijk zin hebben in suiker. soit... het is maar een gissing hoor en niet te veralgemenen wellicht.