Ik heb tekort aan vitamine b12

De dokter zij dat het onder de 10 was en dat het zo laag is dat ze het niet meer konden meten en omdat ik nog jong ben wil ik weten wat voor gevolgen dit heeft en hoe erg dit is op mijn leeftijd...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
itsme
12 jaar geleden
Als de dokter je dat heeft gezegd, had je toch aan de dokter kunnen vragen wat het voor gevolgen heeft? die weet exact wat het met jou doet...
fremar
12 jaar geleden
Heeft de dokter je geen vitB12 injecties voorgeschreven of dergelijke behandeling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja alleen zulke injecties die ik in water moet mengen en 1 keer per week moet opdrinken

Het beste antwoord

Een vit. b12 tekort is inderdaad niet niks.

Wat nu gaat gebeuren is het volgende:
-Eerst wordt onderzocht wat bij jou de oorzaak is van het tekort. Een vit. b12 tekort kan namelijk verschillende oorzaken hebben. Daarbij is wel opmerkelijk dat je zo jong bent, omdat b12 tekort meestal bij oudere mensen voorkomt.

Hierna wordt bekeken wat voor jou de beste medicatie is:
De behandeling van een vitamine B12-tekort is afhankelijk van de oorzaak:

Te weinig intrinsic factor.
Als er geen of erg weinig productie van intrinsic factor is, wordt vitamine B12 meestal via een injectie toegediend die direct in het bloed wordt opgenomen. Deze injecties moeten vaak levenslang worden gebruikt. Het slikken van extra vitamine B12-supplementen is soms ook een mogelijkheid. Hierbij gaat het dan vaak om hoge doseringen. Het is niet zeker of toediening van supplementen voldoende is. Daarom moet regelmatig het vitamine B12- gehalte in het bloed gecontroleerd worden.
Voldoende intrinsic factor.
Als er wel voldoende intrinsic factor wordt aangemaakt door het maagslijmvlies, dan kan extra inname van vitamine B12-supplementen voldoende zijn. Wanneer vitamine B12 niet opgenomen kan
worden, bijvoorbeeld na darmoperaties waarbij een deel van de dunne darm is verwijderd, dan moeten deze blijvend gegeven worden. Soms kan men ook eerst een aantal injecties geven en daarna overgaan op voedingssupplementen met extra vitamine B12.

Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ben ik toch zo benieuwd naar die minduimer!
De min op zich zal me worst wezen, maar naar de motivatie om dit antwoord te minnen ben ik echt benieuwd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag ook vaak een reactie voor minnen. Maar die komt er nooit. Niet persoonlijk nemen skusme, er zitten hier mensen bij GV die zich blijkbaar vervelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb zo een spuit gekregen die ik met water moet mengen en dan opdrinken 1 keer per week na 3 maanden krijg ik soort van pillen die dan iedere dag moeten denk ik maar als dat klaar is heb ik dan voldoende vitamine b12 en gebeurd er verder niks...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hoezo is het opmerkelijk dat ik het op mijn leeftijd heb...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min komt niet van mij, maar volgens mij is het gebruikelijker dat men eerst het tekort snel zoveel mogelijk omhoog helpt, en daarna pas gaat kijken naar de oorzaak.
En het komt ook wel voor dat de arts het tekort aanpakt, maar het zoeken naar de oorzaak totaal achterwege laat; wat nergens op slaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de info

Andere antwoorden (2)

Vermoeidheid (soms heel erg moe)
Glossitis (pijnlijke tong, z.g. biefstuktong, vooral bij scherp en gekruid eten en zure dranken en bij tandenpoetsen; ontstoken en/of bloedend tandvlees; ijzer-/metaalsmaak)
Aften
Raar gevoel in de voeten (gevoel van op vilt, watten of kussentjes te lopen, het oppervlaktegevoel is verstoord, branderig gevoel op de huid)
Psychische problemen (van prikkelbaarheid/"kort lontje", stemmingswisselingen en onredelijkheid tot ernstige psychische klachten, paniekaanvallen en suïcidaal gedrag)
Concentratie- en geheugenproblemen (niet helder meer kunnen denken, wattenhoofd, sufheid)
Tintelingen (in de voeten en handen en later ook in benen, armen en gezicht "onder stroom staan"; "mieren lopen"; ook doof gevoel in handen en voeten, trillende handen, uitvalsverschijnselen)
Duizeligheid
Slaperigheid (veel slaap nodig hebben, zomaar spontaan in slaap vallen)
Benauwdheid op de borst (angineuze pijnen, hartkloppingen, hartritmestoornissen, versnelde hartslag, kortademigheid)
Het koud hebben (soms ook een branderig gevoel op de huid)
Zwaar en stijf gevoel in de benen (pijn in de heupen)
Spierpijn (spierpijn, is na inspanning erger dan voorheen, soms ook spierkrampen, krachtverlies)
Fasciculaties/myokymieën (spiertrillingen, samentrekking van een klein deel van een spier, onwillekeurige bewegingen, onrustige benen)
Pijn (o.a. in rug, handen, polsen, heupen en knieën)
Ontstekingen in het spijsverteringskanaal (tot aan darmperforatie toe)
Misselijkheid (geen trek, onbestemd gevoel in de maagstreek)
Darmklachten,diarree (met enige regelmaat)
Ataxie, verminderde positiezin (onstabiele gang, dronkemansgang, tot helemaal niet meer kunnen lopen, onverklaarbaar vallen of zomaar iets uit de handen laten vallen)
Gewichtsverlies (verlies van eetlust, verlies van smaak/reuk)
Afasie (problemen met spreken, verkeerde woorden gebruiken, niet op het juiste woord kunnen komen, met "dubbele tong" praten; "toetsenbord-afasie")
Bloedarmoede, soms weinig, vaak niet (flauwvallen, droge huid, jeuk, bleekheid, geelverkleuring huid en oogwit, hyperpigmentatie, spontane blauwe plekken)
Problemen met de ogen (optische neuropathie, wazig zien, gezichtsvelduitval)
Gehoorproblemen (oorsuizingen, vervormd geluid)
Haaruitval,brokkelige nagels
Hypertone blaas (plas niet op kunnen houden)
Hoofdpijn/migraine
Infecties (een verhoogde kans op vaginale- en urineweginfecties)
Menstruatieproblemen (onregelmatig, soms wegblijvend, fout-positieve PAP-uitstrijk)
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft dat kind niet bang te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xD ik kan ook googlen maar snap de uitleg niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord klopt wel, dit zijn inderdaad mogelijke gevolgen van een B12-tekort. +1
Een vitamine B12-tekort heeft een vorm van bloedarmoede tot gevolg, met symptomen als vermoeidheid, ademnood, angina pectoris (pijn op de borst) en een gebrek aan eetlust. Daarnaast kan een vitamine B12-tekort het zenuwstelsel aantasten. Vitamine B12 is mogelijk belangrijk voor de geheugen- en denkfuncties. Ouderen kunnen bijvoorbeeld als gevolg van een vitamine B12-tekort problemen krijgen met hun geheugen.

Bij jonge kinderen, kan het best wat gevolgen hebben. Het verbaasd mij dan ook zeer, dat de betreffende arts, je ouders en jouzelf niet heeft ingelicht hierover.

Mijn advies is, om je ouders contact op te laten nemen met de arts, om meer informatie te vragen. Dit is erg belangrijk, om de schade te beperken. Sommige kinderen hebben een chronisch gebrek en moeten hun leven lang injecties halen. Het lijkt me verstandig dat de arts dit toch allemaal even bespreekt met je ouders en jou.

Verder zou ik adviseren even op internet te kijken...ik kon geen keuze maken uit ál die verschillende sites, over gebrek aan B12 bij kinderen en de eventuele gevolgen ervan.

Laat je niet afschepen door de arts!!! Ze zijn (dat blijkt) zeer laks in het geven van (extra) informatie, vraag hem de oren van het lijf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik ben hier gekomen omdat ik de uitleg op internet niet snap dus ik kan niet zoveel met google in dit geval...