Is er logische verklaring voor dat ik mij minder verzadigd voel wanneer ik een tosti op heb dan wanneer ik twee gewonen boterhammen heb gegeten?

Uiteindelijk eet je hetzelfde alleen is de bereiding net even wat anders..
Spreek niet alleen uit eigen ervaring, ken veel mensen die dit ook zo ervaren..

Toegevoegd na 39 seconden:
*een

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag je maar eens af waarom je als je ziek bent, wel makkelijk een geroosterde boterham wegkrijgt maar vaak niet moet denken aan een gewone boterham.

Het beste antwoord

Daar is zeker een logische verklaring voor. De tosti wordt door het roosteren makkelijker verteerbaar. Kortom je maag is eerder leeg en de "energie" die vervolgens in je bloed komt is ook eerder afgevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een tosti wordt getoast dan is het volgens mij lichter verteerbaarder en boterhammen niet.
En het lijkt ook kleiner van formaat door het toasten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daar komt nog bij dat een tosti sneller op is dus je hoeft minder te kauwen .

Toegevoegd na 2 minuten:
Daar komt nog bij dat een tosti sneller op is dus je hoeft minder te kauwen .
11 jaar geleden
Er van uit gaande dat de tosti en de boterhammen op precies dezelfde manier belegd zijn, en je dezelfde hoeveelheid en soort brood gebruikt, heb ik twee mogelijke verklaringen voor je:

- De tosti is iets makkelijker verteerbaar (zoals andere GV'ers al aangaven) Dat komt doordat de eiwitten van zowel het brood als de 'vulling' verder gedenaturaliseerd zijn dan in een 'rauwe' bereiding.
- Door het opwarmen verliest het brood (en wellicht ook de vulling) vocht, en dat vocht, al is het maar in beperkte mate, geeft ook meer volume in je maag. Het aantal calorieën die je binnen krijgt blijft gelijk, maar je krijgt minder gewicht binnen, en je maag is eerder leeg. Dat is, denk ik, het grootste effect.

Als je wit brood gebruikt voor je tosti's en volkoren voor je boterhammen, dan is het heel makkelijk, uiteraard: volkoren brood duurt veel langer om te verteren omdat het meer vezels bevat, en meer water vasthoudt, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dit komt omdat je mogelijk een tosti veel lekkerder vindt.

Ik kan er wel 10 op, zalig zijn die dingen.
Voor veel mensen geldt nu eenmaal dat als ze iets heel lekker vinden kunnen ze er van blijven eten.

Een verzadigingsgevoel komt meestal pas na een minuut of 20, ik denk zelf dat boterhammen of tosti's eten na ongeveer een half uur echt wel hetzelfde gevoel geven.

Alleen direct nadat je hem op hebt (je zet er nl niet bij wanneer je het waarneemt) ben je na een paar (relatief) droge boterhammen misschien wel uitgegeten en na een knapperig gebakken toste denk je: daar lust ik er nog wel één van (ik krijg gelijk trek als ik dit schrijf).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan het zeker ook verklaren! :-)