Smaak en reuk hebben van alles met elkaar te maken. Je kunt bepaalde stoffen beter proeven als je ze ook kunt ruiken.

Sommige stoffen kun je niet met je tong proeven je "proeft" ze alleen als je ze ruikt. Als je zo'n stof op je tong doet terwijl je de neus dichtknijpt, proef je niets.

Ruiken doe je met het neusslijmvlies in je neus. Daar zitten zintuigcellen die op verschillende geuren reageren.

Proeven doe je met je tong. In de tong zitten smaakknopjes. Die bevatten zintuigcellen doe gevoelig zijn voor bepaalde smaken. Met je tong kun je alleen waarnemen of iets zoet, zout, zuur of bitter is. Andere "smaken" neem je waar met de neus.
Als je bijvoorbeeld vanillesuiker "proeft", dan lost de vanillesuiker in je mond op. De geur komt dan in je neus terecht en je ruikt hem dan.

De smaakknopjes in je tong zitten in smaakvelden bij elkaar. Ieder smaakveld ie gevoelig voor een andere smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je ruik belangrijk is bij het proeven van eten. Je tong kan alleen de 5 basissmaken proeven: zout, zoet, zuur, bitter en umami. Verder heb je nog andere stoffen die smaak kunnen beïnvloeden, dit kan worden waargenomen door je neus. Dus als je je neus dichtknijp kunnen die stoffen niet meer worden waargenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je mond kun je alleen heel basale smaakelementen als zoet, zuur en bitter onderscheiden; het palet aan smaken dat we bij het eten ervaren wordt door de geurreceptoren in de neus opgevangen. Als we de neus afsluiten kan de geur van het eten in de mond de neus niet goed meer bereiken en dus proeven we bijna niets.