Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

'Hij is in levensgevaar en naar het ziekenhuis gebracht.' Is die zin een foutieve samentrekking?

In deze zin komt het woord 'is' eigenlijk twee keer voor, maar het is één keer weggelaten.

Het woord 'is' mag naar mijn idee niet worden weggelaten: de functie ervan is in het tweede geval anders. Eerst heeft 'is' de functie van koppelwerkwoord, daarna heeft 'is' de functie van hulpwerkwoord.

Heb ik gelijk?

Picture for question
Antoni
58 minuten geleden
in: Taal
KleinDuimpje
40 minuten geleden
Ik weet niet of het foutief is.
Ik heb wel geleerd dat naar het ziekenhuis gebracht een bijzin is.
In de hoofdzin en bijzin zijn het onderwerp en de persoonsvorm hetzelfde, namelijk hij is. Volgens mij mag je ‘hij is’ dan weglaten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Je hebt een goed punt! In de zin "Hij is in levensgevaar en naar het ziekenhuis gebracht" lijkt het alsof het werkwoord "is" is weggelaten, maar in feite is de functie van "is" in beide gevallen anders zoals je zegt.

In de eerste helft is "is" inderdaad een koppelwerkwoord dat de toestand beschrijft. In de tweede helft moet het als hulpwerkwoord functioneren om de handeling van "naar het ziekenhuis gebracht" aan te geven.

Technisch gezien, is de zin grammaticaal correct, maar het kan verwarrend zijn. Het zou duidelijker zijn om het werkwoord te herhalen: "Hij is in levensgevaar en hij is naar het ziekenhuis gebracht."

Wie heeft hier ook ervaring mee of heeft andere zinnen gezien waar het weglaten van werkwoorden voor verwarring zorgde? Deel je voorbeelden!
(Lees meer...)
58 minuten geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing