Wat ben je als je wel kunt lezen, maar niet kunt schrijven?

Als je niet kunt lezen en niet kunt schrijven, ben je een analfabeet. Wat ben je als je echter wel kunt lezen, maar niet kunt schrijven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7K

Het beste antwoord

Dan ben je iemand met agrafie. En als je wel een beetje, maar gebrekkig schrijven kunt dan heb je last van dysgrafie. Het zijn geen intellectuele tekorten, maar neurologische stoornissen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Kort, bondig en correct antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'agrafie' was wat ik zocht. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Nou dat is het merendeel van de bevolking! Bijna iedereen kan lezen, maar weinigen kunnen echt (foutloos) mooi schrijven. Die mensen noemen we dan ook auteurs. Degene die niet kunnen schrijven noemen we amateur-schrijvers of zondagsschrijvers.

Overigens kan het niet dat als je het schrift wel kan lezen, en er niks mis is met je handen, dat je dan ook kan schrijven:

http://wiki.answers.com/Q/Can_people_read_but_not_write

Anders zou het "dysscriptie" moeten heten:

http://www.licht-geluid.nl/forum/de-lounge/6285-zeer-domme-advertentie-47.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bent dus duidelijk ook een zondagsschrijver? Nav je tweede alinea..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schrijven is een aparte vaardigheid die aangeleerd moet worden, iedereen herinnert zich het groep 3 schrijfboekje nog wel.
Maar wat is correct schrijven dan volgens jou?
Als je bijv kijkt naar achternamen van families.. Van het heart, van het hart, Eckhard of Eckhardt, waterlo, waterloo. Houden nog stand ter daags.
Speling en schrift is tijdsgebonden en kan beïnvloed worden door streektalen, en variërende generaties die aanhouden op verschillende versies van het groene boekje. Misschien dat over 20 jaar de sms taal de officiële taal is geworden... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou, angelikaaa, laten we hopen van niet!!! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens kan het niet dat als je het schrift wel kan lezen....dat je dan ook kan schrijven. Volgens mij kan dat juist wel. :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@angelikaaa De juiste schrijfwijze van een achternaam kan je vinden in het paspoort van die persoon, of in de GBA. Een eigennaam staat compleet buiten de spellingsregels of juiste schrijfwijze. Dat spelling tijdsgebonden is klopt, de juiste spelling van nu is dus de spelling die in deze uitgave van het groene boekje beschreven staat. Je kan je nooit beroepen op oude spelling als de spelling veranderd is. Als je je streektaal van invloed laat zijn op je spelling is je spelling onjuist. Of je moet expres een stuk in streektaal willen schrijven, maar ook dat is een non-discussie.