Waarnaar is het spreekwoord 'doen alsof je neus bloedt' gevormd?

Ik vind het nml. niet heel logisch.
Ik heb gezien dat de vraag al gesteld is, maar daar vond ik niet zulke goede antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.5K

Het beste antwoord

Het wordt gezegd van iemand die zich afzijdig houdt, doet alsof hij niets merkt, waar toch van hem verwacht kon worden dat hij wel zou reageren, zich wel in de zaak zou mengen. Een neusbloeding is een lastig euvel, dat iemand zeer beperkt is in zijn bewegingsvrijheid; het beeld is dus dat men (quasi) door een neusbloeding geheel in beslag genomen wordt, geen gelegenheid heeft aan iets anders aandacht wijden.

Toegevoegd na 44 minuten:
het woord "is" dat na beperkt komt op regel 4 even wegdenken, vergissing.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je neus bloed kun je jezelf verbergen in je zakdoek.Het is een beetje hetzelfde als ''Je kop in het zand steken''Men kan niet goed je gezichtsuitdrukking zien als je helemaal met je gezicht in een zakdoek zit.