Het begrip peuter komt van peuteren. Ze zitten letterlijk met hun vingers overal in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
peuter zn. ‘kind tussen anderhalf en vier jaar oud’
Nnl. peuter ‘klein kind’ in kom, peuter, met je meutje mee [1885; Groene Amsterdammer], is de peuter stil geweest? [1889; iWNT].
Wrsch. een afleiding van → peuteren, waarbij men wellicht moet denken aan een favoriete bezigheid van zulke kleine kinderen. Zonder twijfel heeft ook klankanalogie met → kleuter een rol gespeeld.

Het woord peuter is dus waarschijnlijk een afleiding van het woord peuteren. Deze kleine kinderen houden zich hier dan ook veel mee bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
peuters peuteren vaak in de neus. Maar ze peuteren ook aan andere dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mijn etymologisch woordenboek heeft het misschien inderdaad te maken met peuteren, maar is er ook verwantschap met poter, iets dat gepoot wordt/is, iets kleins dus.