Hoe komt het dat sommige taalfouten steeds meer ingeburgerd worden?

Het bekende voorbeeld is natuurlijk 'hij is groter als hij'. Dit moet natuurlijk 'groter dan' zijn, maar dit wordt steeds vaker gebruikt. Of hij is groter dan jou, waar jou natuurlijk jij moet zijn. Maar wat ik nog vaker zie is 'ik kom er gelijk aan', waar dit meteen moet zijn.

Waarschijnlijk wordt dit zelfs over een paar jaar opgenomen in het groene boekje.

Hoe komt het dat sommige taalfouten steeds meer worden gebruikt, en dan mensen ze vaak niet eens meer zien/horen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Hier nog een, het is ingeburgerd raken, niet ingeburgerd worden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.5K
rose
13 jaar geleden
ingeburgerd raken (voor je het weet doet iedereen het fout...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets raakt ingeburgerd? Goed dat je me erop wijst, ik dacht echt dat het ingeburgerd worden was, als het een antwoord was kreeg je een plusje.
rose
13 jaar geleden
Als het een antwoord was, was het fout, natuurlijk, want dit vroeg je niet. Vandaar dat het een reactie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taalfouten? Kijk eens hoe vaak (op GV) 'me' wordt gebruikt ipv m'n of mijn... opmerkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar vaak wordt me gebruikt omdat het makkelijker typen is (tenminste, dat doe ik ook wel is), maar dan weten mensen wel dat ze het fout typen, neem ik aan...

Het beste antwoord

Taal leeft en blijft zich ontwikkelen. We kunnen nu vaststellen dat iets volgens bepaalde regels moet, maar als mensen massaal die regels niet volgen, kun je twee dingen doen: de regels aanpassen, of hardnekkig en zinloos aan die regels blijven vasthouden.

Overigens opvallend: de voorkeur is: 'Hij is groter dan ik'.
Veel mensen zeggen: 'Hij is groter als mij' en strikt genomen is dat niet eens fout. 'Hij is groter als ik' wel.
Maar leg dat maar eens uit aan iemand die niet al teveel gevoel voor grammatica heeft...

'Ik besef me' wordt ook steeds vaker gehoord :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van "diegene die'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hun/hen, ik kijk het elke keer weer na, ik heb een goed taalgevoel en ik kan het NIET onthouden! Is het nou 'voor hun' of 'voor hen'?
Grmpf! (Gelukkig weten mensen wel wat je bedoelt, welke van de twee je ook kiest, maar toch...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is bij mij ook vaak zo, dat ik me vooral erger aan taalfouten die ik nou toevallig weet hoe het wel moet.
Ik maak ook fouten bij de vleet ;)
amc
13 jaar geleden
hippo@
- Hen- gebruik je als je het woord als lijdend voorwerp kunt zien; Ik heb hen gezien ( wie heb je gezien-hen-) Ook gebruik je- hen- na een voorzetsel; (ik geef het
boek aan hen, Ik zong een lied voor hen) Hun gebruik je als bezittelijk vnw. (Het is hun kind).
Hun gebruik je ook als het de functie heeft van een meewerkend voorwerp waar geen voorzetsel voor staat.
( ik heb hun het boek gegeven, ik deel het hun mee)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hun blijft een lelijk onhandig woord, hen klinkt wat deftiger. Ik ontwijk hun/hen altijd zo veel mogelijk, schriftelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wel dat het 'hun kind' is, maar het probleem voor mij zit 'm in: ik heb het hen/hun gegeven; ik heb het aan hen/hun gegeven. Dat wisselt, en dat kan ik dus niet onthouden. Het is 'aan hen' en als je 'aan' weglaat 'hun' of andersom - als ik je uitleg goed begrijp klopt het eerste deel van deze zin. Geloof ik ;-)
Ik probeer het dus ook zoveel mogelijk te ontwijken :-)

Andere antwoorden (6)

veel mensen nemen het van elkaar over en meestal zijn dat soort fouten makkelijker uit te spreken dan de orginele zin, dus dat het lekkerder klinkt, dit is jammer want dan gaat het orginele ABN* eraan

*Algemeen beschaafd nederlands
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is het jammer dat het originele ABN eraan gaat? Dit lijkt toch al niet op het Nederlands dat 50 jaar gesproken was, laat staan 100 jaar..
In het laatste geval:

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/322/

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik kom er gelijk aan is goed Nederlands, evenals ik kom er direct aan. Dadelijk en meteen zijn ook goed.

"Beide zinnen zijn correct. Ik doe dat meteen is in elk geval standaardtaal in het hele taalgebied. Ik doe dat gelijk is standaardtaal in Nederland."

Toegevoegd na 3 minuten:
Groter als heeft het probleem dat het in het Nedersaksische taalgbied volstrekt normaal is, de Duitser zeggen het ook gewoon. Het heeft ook te maken met de (taal)dominantie van West Nederland.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als (voorlopig) laatste wil ik nog toevoegen dat de taal zich altijd zal aanpassen aan die gebruikers het fout doen, sprekers die niets fout doen wijken namelijk niet af, dus als er iets veranderd, dan in de richting van minder onderlegde taalgebruikers.

Toegevoegd na 19 minuten:
Mijn van Dale (10e druk) zegt:

Gelijk

II 4: dadelijk, meteen: het begint gelijk weer; direct: ik kom gelijk
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is die site fout. Ik twijfelde zelf ook, dus heb 't aan m'n docente Nederlands gevraagd. Die zei ook 'het is gelijktijdig met hem of meteen'. Dus ik kom er meteen aan of ik kom er gelijktijdig met hem aan. Ik kom er gelijk aan is dus wel degelijk fout!
rose
13 jaar geleden
Ja, of je docente Nederlands heeft het fout, natuurlijk...
rose
13 jaar geleden
Mijn van Dale (10e druk) zegt: Gelijk II 4: dadelijk, meteen: het begint gelijk weer; direct: ik kom gelijk
rose
13 jaar geleden
Die laatste alinea moet je me maar vergeven, wat fouten betreft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk dus een perfect voorbeeld van wat ik bedoel, het was welzeker fout, maar omdat de fout zo ingeburgerd is geraakt, staat het nu ook in de Van Dale!
rose
13 jaar geleden
De 10e druk is uit 1976... toen was het in ieder geval goed genoeg voor van Dale. Maar de achtste druk (uit 1961) vermeld het net zo, ik heb het net even nagelezen. Het is gewoon goed Nederlands...
Het voorbeeld 'groter als', is een goed voorbeeld.
Groter als 'bekt' makkelijker en sneller, daarom blijven mensen het zeggen, daarnaast is het ook zo, dat je vaak als een 'zeurkous' wordt gezien als je iemand verbeterd.

Toegevoegd na 6 minuten:
bv 'langer dan' wordt vaker goed gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar wordt veel onderzoek naar gedaan.
Ik heb een tijdje geleden een uitgebreide vragenlijst hierover ingevuld.
Er werd daarmee onderzocht in hoeverre je in je eigen omgeving en op tv e.d. bepaalde fouten tegenkomt en in hoeverre je daar aan stoort.
Voorbeelden waren bijvoorbeeld voetballers op tv.

Taal is altijd in ontwikkeling. We spreken en schrijven nu heel anders Nederlands dan we dit een eeuw geleden deden. Zo zal de taal ook over een eeuw weer heel anders zijn. Dat hoeft niet erg te zijn.
Iets raakt ingeburgerd als heel veel mensen deze fout maken en het dus door door heel veel mensen niet meer als fout gezien wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen worden niet meer zo gecorrigeerd en veel mensen hebben het niet zo streng geleerd als vroeger gedaan werd. Er werd vroeger veel meer aandacht aan gegeven in het onderwijs. Tegenwoordig wordt steeds meer op de PC geschreven en iedereen heeft bij een brief schrijven wel spellingcontrole aanstaan. je hoeft er dus niet meer bij na te denken en onthoudt de gemaakte fouten ook niet meer. Als je nagaat dat op de PABO`s heel veel taalfouten gemaakt worden door de studenten die later kinderen weer taal moeten leren, is het logisch dat de spreektaal meer wordt aangehouden als de officiële Nederlandse taal zoals hij volgens het groene boekje hoort te zijn. Velen waren het dan ook niet eens met het groene boekje en daarvoor is weer het witte boekje in het leven geroepen. Er is dus niet meer een duidelijke richtlijn voor onze taal. Door alle andere culturen die inmiddels in ons land leven, ontstaan weer andere woorden en gebruik van taal. Taal is nl. dynamisch en verandert constant. Er wodt ook niet meer gecorrigeerd tijdens het spreken, want men weet het inmiddels zelf niet meer of weet niet uit te leggen waarom het bijv. -dat- en niet -wat- moet zijn, of -ik- of -mij-.
amc
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Het 99e woord moet dan zijn.
amc
13 jaar geleden
Klopt! Goed opgelet, je mag door voor de koelkast! ;-)
Het belangrijkste van een taal is dat de ontvanger begrijpt wat je bedoelt. Natuurlijk worden er afspraken gemaakt, maar zelf zie ik die meer als richtlijn en stoor ik me niet als er fouten gemaakt worden.

Het probleem in Nederland is dat we veel mensen zijn die niet meer weten hoe het hoort. Dat is wel erg en zou via het onderwijs toch niet moeten kunnen...

Taal blijft altijd in ontwikkeling en dit gebeurt zowel in klank als in schrift en soms kan dat heel snel gaan. Tot 1925 had Zuid-Afrika dezelfde spellingsregels als Nederland en België. Dat sou jy nou ook nie meer sê nie!

Antwoord op jouw vraag: De taal is in ontwikkeling en burgers pakken dit sneller op dan wat periodiek wordt vastgelegd in het groene boekje.