Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom zeggen we 1 miljoen, maar niet 1 honderd of 1 duizend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat heeft een taalkundige reden: honderd en duizend zijn bijvoegelijke naamwoorden en miljoen is een zelfstandig naamwoord. En zoals werk zegt wordt de "een" vaak als 1 uitgesproken. Bij honderd en duizend kan dat niet omdat daarvoor dus geen lidwoord staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

we zeggen ook niet altijd 1 miljoen
maar we zeggen vaker een miljoen en veel mensen spreken die een dan uit als een 1
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja inderdaad...
en 'een' dat vervangt dan ook 1.
Want wanneer je 2 miljoen zegt, zeg je geen 'een twee miljoen mensen.' Net zoals je geen 'een duizend mensen' of 'een honderd mensen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom die minnen?, het is een goed antwoord...
(misschien ben je gemint die altijd 'een als 1' lezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grappig dat er maar twee antwoorden staan maar dat hij tien keer gemind is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snap het ook niet, dus maar een plusje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik heb vele minnaars
maar het gaat mij erom dat de vraagsteller het begrijpt
en daar is het doorgekomen volgens mij dus
ga maar lekker door met minnen
misschien ver gezocht maar volgens mij heeft het iets met de grootte van het getal te maken, en met het begrip dat wij van dat getal hebben.

je zegt: mijn tweedehands auto kostte slechts duizend euro OF op het feestje kwamen ongeveer 100 mensen.

Dat zijn allemaal haalbare en voor ons "te begrijpen" getallen. Je kunt ze "zien" bij wijze van spreke

Als we het begrip miljoen gebruiken gaat het meestal niet over iets dat we echt voor ons hebben liggen of staan.
De hoofdprijs is 1 miljoen euro, bij het concert waren 1 miljoen bezoekers.

Hoe duizend euro eruit ziet als het op tafel ligt kunnen mensen zich voorstellen, 1 miljoen niet, mogelijk benadrukken we daarom het aantal extra vandaar die 1 ervoor.
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
mij lijkt het heel simpel. dat is gewoon vanuit vroeger zo bij ons in gepraat, want in sommige andere talen zeg je wel 1 honderd ofzo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honderd en duizend zijn telwoorden, miljoen is een zelfstandig naamwoord waar dus een lidwoord voor moet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bestaat miljoen als telwoord dan niet?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding