Kan ik mijn kippetje uit de diepvries die 1 uur in de koelkast heeft gelegen weer terug in de diepvries doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (9)

het is kort
toch kan de smaak bij nogmaals invriezen verminderd zijn.
aan jou dat risico te nemen.

Toegevoegd na 13 uur:
niet alleen de smaak
ook de kwaliteit verminderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar een uurtje, in de koelkast... Zover is die kip niet ontdooid hoor.
Ik denk dat dat kippetje nauwelijks de tijd heeft gehad om te ontdooien, dus ja, ik zou hem rustig terugstoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang hij niet ontdooid is kan het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij al te ver ontdooid is, dan even doorbakken, dan kan hij wel weer ingevroren worden
anneliez
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Ik dacht het eigenlijk altoen ik zat te typen, maar was te lui om het te veranderen (en nu moet ik dus nog meer typen) wakkere mensen hier ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me wel voorstellen dat je over een hij spreekt. Een stuk vlees in de diepvries is immers niet meer een mannetje of vrouwtje, maar "het vlees". En het-woorden noem je meestal hij.
Ik raad je aan je kippetje klaar te maken en dan weer in te vriezen.
Dit ivm met de besmettelijke e colli bacterie waar kip vol mee zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar een uurtje, in de koelkast. Die kip kan nauwelijks ontdooid zijn. De meeste e. coli-varianten zijn onschadelijk trouwens. Je hebt ze zelf ook in je lichaam. En bedoel je niet salmonella toevallig?
Als je jou kippetje in een diepvrieszakje doet dan kan hij zo weer de diepvries in .
Omdat met 1 uur in de koelkast jou kippetje nog bijna geheel bevroren is .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het niet doen kip is een risicovol product wat salmonella kan bevatten. Opnieuw invriezen is nooit een goed idee. Het kan wel als je het eerst bakt en dan terug in de vriezer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met kip zou ik toch echt uitkijken (heb een keer voedselvergiftiging gehad door kip -> 4 dagen ziek geweest met uitdrogingsverschijnselen!).

Bij het ontdooien van vlees komt er vocht vrij. Dit vocht is een zeer rijke voedingsbodem voor bacteriën die op het vlees zitten, of die er via de verpakking, het bord of de lucht opkomen. Deze bacteriën kunnen bij kamertemperatuur goed groeien. Hoewel in het begin de besmetting laag is, zal het aantal bacteriën sterk toenemen tijdens het ontdooien. Hierbij kunnen ook ziekteverwekkende bacteriën zijn. Deze bacteriën zullen bij invriezen niet afsterven. Bij twee keer ontdooien, zal het aantal bacteriën zeer sterk zijn toegenomen, met alle extra risico's op voedselvergiftiging van dien.

Een tweede punt is dat door de waterafscheiding het vlees indroogd. Bij een tweede keer ontdooien gebeurt dat dus nog sterker, wat de kwaliteit van het vlees niet ten goede komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je de kip in de verpakking ontdooid en is er al wat dooivocht uitgelopen? Niet doen! Juist het dooivocht wemelt van de bacterieën en vooral bij kip moet je uitkijken. Daar komt ook nog bij, dat eenmaal ontdooid vlees bij het weer invriezen vocht verliest omdat dit aan het vlees onttrokken wordt. het komt dan de smaak niet ten goede. Zeker wanneer je de kip niet in de koelkast hebt ontdooid, zou ik het risico niet nemen. Ik zou hem klaarmaken en dan kan je hem altijd weer zonder problemen invriezen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie zo juist dat je hem in de koelkast hebt ontdooid, daar heb ik dus even overheen gelezen.;) In dat geval als er nog geen ontdooid water in de verpakking ligt en het vlees is nog niet zacht en ontdooid, dan kan het wel weer terug in de vriezer. Is de buitenkant echter al zacht en alleen het midden nog bevroren dan heb je straks bij het weer ontdooien droger vlees bij de bereiding.
amc