Hoeveel Kcal zit er nou ECHT in Aioli?

Voedingscentrum geeft aan: 784 Kcal per 100 gram,
terwijl andere sites zeggen 78 Kcal.

Nou vond ik voedingscentrum altijd redelijk betrouwbaar, maar dit is wel een heel groot verschil om niet te checken.
En nee, de komma heb ik niet over het hoofd gezien, die staat er gewoon niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou goed kunnen, maar er stond echt per 100 gram deze keer.

Het beste antwoord

Aioli bestaat grotendeels uit olie. Olie heeft een voedingswaarde van ongeveer 900 kcal per 100 gram, dus die 784 lijkt me wel zo ongeveer kloppen!
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, Bedankt! :)

Andere antwoorden (2)

Dat verschil ontstaat,omdat men calorieen kilo( 1000) calorieën door elkaar haalt. Als het voedingscentrum aangeeft 784 kcal, bedoelen ze eigenlijk 784 cal. Hier is al heel wat spraakverwarring door ontstaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat is het verschil tussen calorieën en kilocalorieën?
Officieel wordt de energie in voedsel uitgedrukt in kilojoules (kJ). Energie in voedsel wordt van oudsher uitgedrukt in kilocalorieën (kcal). Eén kcal is gelijk aan 4.184kJ. De wetenschappelijke definitie van de kilocalorie is de hoeveelheid energie die nodig is om de temperatuur van 1 kg water één graden Celsius te doen stijgen van 15°C naar 16°C bij een druk van één atmosfeer. De calorie, ook wel ‘kleine calorie' genaamd, is de hoeveelheid energie die nodig is om de temperatuur van 1 gram water één graden te doen stijgen van 15°C naar 16°C bij een druk van één atmosfeer. Een kilocalorie is gelijk aan 1000 calorieën.