van welk kruid (of groente of...) kan het komen dat een gerecht naar bleekwater ruikt?

Ik ga enkele keren per maand eten in een bekend vegetarisch en biologisch restaurant in mn stad Al verschillende malen had ik groenten die sterk naar bleekwater roken. Nu verdenk ik ze er op geen enkele manier van dat zij in hun gerechten of voor schoonmaak of gelijk wat bleekwater gebruiken: ze zijn super ecologisch ook qua reinigingsmiddelen.
Maar de geur is zo sterk dat ik het eten echt niet kan opeten.
Dus ik gok erop dat het een kruid of zo is. De laatste keer was het met broccoli met pindasaus. Maar het was ook al met andere gerechten, wel vaak iets waar broccoli in zit. Ik eet thuis ook broccoli (zowel vers als diepvries) en hier geurt het helemaal niet naar bleekwater dus die groente is het niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Bleekwater is een oplossing van natriumhypochloriet, dat van zichzelf geen geur heeft. Bleekwater wordt gegeurd met kunstmatige geurstoffen en als het met wat zuur in aanraking komt ontstaat er irriterend chloorgas. Er zijn geen groenten of kruiden die naar chloorgas ruiken. Misschien, dat je na ruiken een link legt met ui-achtige kruiden zoals uien. sjalotjes en daslook. De kans is echter groot, dat de geur afkomstig is van het vaatwasmiddel dat het restaurant gebruikt. Als je een drinkglas uit de afwasmachine haalt en er meteen water in doet en opdrinkt (even diep ademhalen) dan krijg je toch de geur van het afwasmiddel binnen. Het kan geen kwaad, maar het is niet lekker.

Bronnen:
https://dier-en-natuur.infonu.nl/bloemen-e...

Mogelijk komt dat door koriander. Bij zo'n tien procent van de mensheid veroorzaakt dat kruid - erfelijk bepaald - de geur van de chemicaliëngroep aldehyde, En eten waar dat kruid in zit smaakt voor hen daardoor naar een reinigingsmiddel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100