van welk kruid (of groente of...) kan het komen dat een gerecht naar bleekwater ruikt?

Ik ga enkele keren per maand eten in een bekend vegetarisch en biologisch restaurant in mn stad Al verschillende malen had ik groenten die sterk naar bleekwater roken. Nu verdenk ik ze er op geen enkele manier van dat zij in hun gerechten of voor schoonmaak of gelijk wat bleekwater gebruiken: ze zijn super ecologisch ook qua reinigingsmiddelen.
Maar de geur is zo sterk dat ik het eten echt niet kan opeten.
Dus ik gok erop dat het een kruid of zo is. De laatste keer was het met broccoli met pindasaus. Maar het was ook al met andere gerechten, wel vaak iets waar broccoli in zit. Ik eet thuis ook broccoli (zowel vers als diepvries) en hier geurt het helemaal niet naar bleekwater dus die groente is het niet.

4 jaar geleden
2.9K
Pieterke
4 jaar geleden
Heb je e.e.a. al eens gemeld in dat restaurant?

Antwoorden (2)

Bleekwater is een oplossing van natriumhypochloriet, dat van zichzelf geen geur heeft. Bleekwater wordt gegeurd met kunstmatige geurstoffen en als het met wat zuur in aanraking komt ontstaat er irriterend chloorgas.
Er zijn geen groenten of kruiden die naar chloorgas ruiken. Misschien, dat je na ruiken een link legt met ui-achtige kruiden zoals uien. sjalotjes en daslook. De kans is echter groot, dat de geur afkomstig is van het vaatwasmiddel dat het restaurant gebruikt. Als je een drinkglas uit de afwasmachine haalt en er meteen water in doet en opdrinkt (even diep ademhalen) dan krijg je toch de geur van het afwasmiddel binnen. Het kan geen kwaad, maar het is niet lekker.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
liveisgreat
4 jaar geleden
ja dat heb ik ook al gehoord van die koriander, maar ik gebruik dit thuis ook en hier heeft het een lekkere smaak... Natuurlijk misschien een andere soort koriander, dat dat kan schelen. Ik gebruik thuis zowel de bolletjes als de blaadjes.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@liveisgreat
Zoals jij aangeeft de broccoli met pindasaus zou het de kertoembar (koriander) kunnen zijn, maar als je dat bij de meeste gerechten proeft (en ruikt) houd ik het toch op de geur en nasmaak van de afwasmachine. Komt ook bij, dat erg milieubewuste restaurants niet de standaard afwasmiddelen gebruiken, maar de "ecologische" die ik zelf ook niet meer wil gebruiken i.v.m. de nasmaak en geur van de "schone vaat".
Mogelijk komt dat door koriander. Bij zo'n tien procent van de mensheid veroorzaakt dat kruid - erfelijk bepaald - de geur van de chemicaliëngroep aldehyde, En eten waar dat kruid in zit smaakt voor hen daardoor naar een reinigingsmiddel.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De aldehyd-achtige geur is juist, maar dat ruikt zeker niet naar bleekwater. De koriander wordt ook gebruikt in pindasaus (ketoembar-poeder).
anneliez
4 jaar geleden
koriander smaakt voor veel mensen naar zeepsop, niet naar bleekwater
Thecis
4 jaar geleden
Ik vraag me meer af waar deze kennis vandaag komt. Lijkt me niet algemene kennis. Kan je een link toe voegen?
Amadea
4 jaar geleden
Wie heeft er dan wel eens bleekwater geproefd? Oftewel zou het niet kunnen dat vraagstelster bij die smaak de associatie met bleekwater heeft, ook al kan het dat helemaal niet zijn? Zolang zij niet reageert is het nog steeds zeker wel mogelijk dat het door koriander komt!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Proeven en ruiken gaan meestal samen. Je hoeft geen bleekwater geproefd te hebben (moet je dus ook nooit proberen) om de asociatie te hebben. Ruiken is genoeg.