Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit onderin de besjes?

Even voor de goede orde; ze zijn uit eigen tuin en onbespoten.
Ik vraag me af wat deze wollige, watachtige propjes zijn onderin de bes. Het zit er trouwens maar bij een paar in.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het lijkt op het eerste zicht een schimmel, maar in tegenstelling tot wat eerder gezegd is, niet meer opeten, want de schimmel kan je er wel afsnijden, maar de "sporen", de eigenlijke "kindjes" van de schimmel dringen door tot het hele voedingsmiddel, hier dus de bes. En van sporen kan je ook ziek worden, dus weggooien die aangetaste dingen.
Op het tweede zicht kunnen het ook ingekapselde spinneneitjes zijn.
Ik zou het in beide gevallen niet meer opeten...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit lijken mij gewone blauwe bosbessen. De witte dingetjes zouden wolluisjes oid kunnen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je last hebt van vruchtrot of grauwe schimmel.

Grauwe schimmel of vruchtrot (Botrytis cinerea)



Vruchtrot richt vooral schade aan bij vochtig weer, op bladeren, stengels, knoppen en bloesems ontstaan grauwe, bruine vlekken. Vruchtrot komt evenveel voor bij planten die buiten geteeld worden als bij kasplanten. De aangetaste bessen rotten en de grauwe schimmel komt ook hier te voorschijn. Laat je de rotte bessen hangen, dan sijpelt er na een poosje een bruin sap uit. Dat zal ook de gezonde bessen aantasten. Bij druiven in openlucht komt besmetting van de vruchten zelf eerder zelden voor.

Preventie
Zorg voor een ruim en luchtig gewas dat snel opdroogt.
Teel rassen met een goede resistentie.
Verwijder bij nat weer een paar bladeren rond de vruchten zodat ze sneller opdrogen.
Dun vervangscheuten op tijd uit.
Gebruik niet te veel stikstofrijke bemesting.
Beschadig bij de grondbewerking zeker de stengels niet.
Verwijder zorgvuldig alle onkruid.
Spuit af en toe met zeewierextracten, heermoesaftreksels of gesteentemelen ter versterking van de plant.
Bestrijding
Zieke delen verwijderen en verbranden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's een schimmeltje, hij zit ook wel eens in gekochte besjes, en deze smaken iets muf. Je kan de besjes nog wel gebruiken als je het onderste eraf snijdt. De bes is zelf vaak niet aangetast, enkel zijn 'kontje'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding