Wat is geschikt voedsel voor iemand met diabetes die de komende weken niet mag kauwen?

Oudere man is gevallen en heeft nu een gebroken oogkas. Heeft diabetes. Is van plan de komende weken op kwark en yoghurt door te komen, maar dat lijkt mij geen goed plan. Kan geen smoothies oid zelf maken.
Verduidelijking: het gaat om voedsel wat hij kant en klaar kan kopen. Dus hij kan niets pureren of op andere wijze klaarmaken.

een jaar geleden
1.2K
tinus1969
een jaar geleden
Diabetes 1 of 2?
tinus1969
een jaar geleden
Pureer of smoothie machine kopen?
Rieneke1
een jaar geleden
@tinus1969, ben daar niet zo in thuis, ouderdomsdiabetes? En nee, zo'n machine moet je ook kunnen bedienen. Zoals gezegd zoek ik naar kant en klaar voedsel.
Inekez1
een jaar geleden
Potjes babyvoeding, appelmoes zonder suiker, tomatensoep, pompoensoep. Bij de soep zitten er vaak wat kleine zachte stukjes in, die kan hij misschien gewoon zonder kauwen doorslikken en anders 90 procent van de soep eten (of drinken) en de stukjes weggooien.
Rieneke1
een jaar geleden
@Inekez1, bedankt!
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Eiwitpoeder, bij voorkeur zonder zoetstof, kan een aanvulling zijn als eiwitbron.
Weet niet in hoeverre ie verder een beetje zelfredzaam is, maar anders misschien een zorghotel?
Thecis
een jaar geleden
Wat heeft de dietist van het ziekenhuis gezegd?
Of de huisarts?
Rieneke1
een jaar geleden
@Thecis, daar heb ik hem niet over gehoord, hij begon over kwark.
Ik spreek hem morgen.

Antwoorden (1)

Weet de situatie niet precies. Of iemand wat voor hem kan klaarmaken. Anders via een maaltijdservice. Die zijn er voor als iemand niet zelf kan koken.
Wat groente betreft gepureerde groente als knolselderij en pompoen. Verder aardappelpuree. Allerlei soorten pap.
Wat eiwitbron betreft edelgistvlokken. Die kan je overal doorheen doen. Als bonus bevatten ze vitaminen en mineralen die gunstig zijn voor je bloedsuikerspiegel. Verder vispaté, leverpaté, kabeljauwlever.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Rieneke1
een jaar geleden
Hij kan zelf niets klaarmaken, en die gepureerde maaltijden zijn denk ik nog te vast van substantie. Maar pap en vispate zijn goede suggesties. Mits er pap verkrijgbaar is zonder suiker.
Amadea
een jaar geleden
Een bord pap maken kan toch iedereen wel zelf? Met een magnetron is dat zelfs een fluitje van een cent...
Rieneke1
een jaar geleden
@Amadea, ik geef hier toch al meermaals aan dat het om kant en klaar eten moet gaan? Nee, niet iedereen kan dat zelf.
Pieterke
een jaar geleden
@Rieneke1: Het Kruidvat verkoopt suikervrije pap voor kinderen vanaf 12 maanden. Misschien is dat iets?
Rieneke1
een jaar geleden
@Pieterke, bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Als gepureerd ook al lastig is en zelf opwarmen ook, zal het lastig worden maar mogelijk dat ie wat hulp kan krijgen; professioneel of een vrijwilliger. Iemand die een soepje kan opwarmen. Wat strooikaas of gistvlokken voor de eiwitten. Zeker een oudere man heeft goede voeding nodig. Vloeibare maaltijden zijn ook te bestellen.
Misschien dat hummus lukt.
https://www.vansmaak.nl/maaltijden-aan-huis-voor-ouderen/dieetmaaltijden/vloeibare-maaltijden/
Rieneke1
een jaar geleden
@EchWel, bedankt voor de link van de vloeibare maaltijden, heb 'm doorgestuurd.
Ik ga morgen eea met hem bespreken.