Is een flessenwarmer beter dan een magnetron om een flesje op te warmen?

Kun je het flesje voor je baby beter opwarmen in een flessenwarmer dan in een magnetron? Dit is een flessenwarmer: http://www.flessenwarmerkopen.nl/flessenwarmers/

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet ook niet de tip van het hete water. 's Nachts zet je een thermoskan met heet, net gekookt water en eentje met koud water (eerst voorgekookt als de baby nog jong is). Bakje met melkpoeder ernaast (van die drie op elkaar had je vroeger). Baby wordt wakker: poeder, water uit de ene fles en water uit de andere fles (eerst eens meten wat jouw verhouding is) en huppekee, drinken maar.

Antwoorden (7)

Mijn voorkeur ging altijd uit naar een flessenwarmer, omdat melk - structuur door de stralen van een magnetron wordt veranderd. Dus weet niet of het zo goed is voor een baby.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zei ook mijn voorkeur gaat ernaar uit. In het algemee warm ik voeding liever op het fornuis op of in de oven. Ik heb zelf bewust geen magnetron. Maar dit is uiteraard ieder zijn keuze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij een min. Bij een magnetron wordt geen gebruik gemaakt van straling. De opwarming vindt plaats doordat de GOLVEN de molekulen aten trillen, waardoor warmte vrijkomt. En dat is niet schadelijk voor voedingsmiddelen. De structuur verandert ook niet. Dat zijn alleen maar praatjes uit de categorie 'bakerpraatjes'.
De flessenwarmer is beter.

Anders dan angstzaaiers beweren, heeft dat niets te maken met "stralen" van de magnetron.

De flessenwarmer is beter doordat die het flesje geleidelijk en gecontroleerd verwarmt. De melk zal dus niet te heet worden.

Een magnetron daarentegen verwarmt het flesje veel "ruwer". Het is moeilijk om precies op de juiste temperatuur uit te komen. En ook al kom je uiteindelijk oiip de juiste temperatuur, dan nog loop je de kans dat tussendoor sommige delen van de melk te heet zijn geworden, terwijl andere delen koud bleven. Dat ken je vast wel van opgewarmd eten of ontdooid voedsel: dat heeft ook warmere en koudere plekken.

Melk die te heet wordt, verliest voedingswaarde doordat de eiwitten kapot gaan.

Daarom is een flessenwarmer dus beter. Zorg dan wel dat je een *goede* flessenwarmer koopt, met temperatuurregeling. En zeker geen flessenwarmer die het flesje supersnel opwarmt. Want dat supersnelle opwarmen kan alleen door heel veel warmte toe te voeren, en daardoor zou de melk aan de buitenkant van het flesje toch (tijdelijk) te heet kunnen worden - en dan heb je dus weer dezelfde nadelen te pakken als bij de magnetron.

Samengevat: een flessenwarmer is beter, maar let ook dan goed op wat je koopt.

Toegevoegd na 23 uur:

Toevoeging n.a.v. de reactie van krol:

Mijn antwoord gaat ervan uit dat je *melk* verwarmt. In dat geval geldt het nadeel van de magnetron, namelijk lokaal te hoge temperaturen.

Als je slechts *water* verwarmt, en de (poeder)melk pas later toevoegt, maakt het natuurlijk niet uit. In tegenstelling tot melk raakt water namelijk niet beschadigd wanneer het lokaal tijdelijk heter is geweest dan je wilt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ v mij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik ben niet uitgegaan van poedermelk, maar van het eindproduct. Dus melk in de fles. Of het nu afgekolfde moedermelk is of vloeibare babymelk. Als je eerst alleen het water verwarmt en pas dan de poedermelk toevoegt, maakt het inderdaad niet uit.
het is beter om het in de flessenwarmer te doen.
de temperatuur van de melk is dan precies goed.
bij de magnetron kan je de tijd wel instellen hoelang hij moet verwarmen, maar dat zegt niet over de temperatuur.
en moet je het eerst controleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de flessen warmte kan je melk ook te heet worden. Mijn arm deed knap pijn daardoor dus altijd controleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké maar wat ik bedoel in de magnetron stel je de tijd in. terwijl je in de flessen warmer de temperatuur kan instellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KROL: hoe wil je de temperatuur dan instellen bij een magnetron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies, het buitenste laagje wordt veel te heet in de magnetron. Het is algemeen bekend dat je iets een poosje moet laten staan als het uit de magnetron komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja jij heb wel een hele dure magnetron.
Dat hangt er vanaf wat je geeft, borstvoeding kan je beter opwarmen in een fles verwarmer. Omdat het dan gelijkderlijker/rustiger warm word duurt dus ook iets langer. Maar maakt eigelijk niet uit tegenwoordig zijn de magnetrons zo dat er weinig schadelijkst aan zit... Magnetron vind ik sneller....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor. is allemaal allang achterhaald. je hoeft het water ook niet persé te koken van tevoren. check wel je waterhardheid, ik zit in het midden van het land en weet dat het in het zuiden en noorden minder zacht water is dus dan zou je het moeten koken. maar over het algemeen koken kraamverzorgsters het ook niet meer.

Gewoon schoon water in een schone fles in de magnetron. pas daarna de voeding toevoegen als het dan te warm is kan je er iets koud bij doen. goed schudden of zwenken (sommige flesvoedingen schuimen heel erg dat staat wel op de verpakking) en dan is het prima. je moet absoluut geen kan vol flesvoeding inde koelkast zetten en dan opwarmen dat heb ik eens (op advies van cb) gedaan. toen wel met gekookt water en dat zorgde voor veel buikpijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
persoonlijk gebruik ik liever een flessenwarmer.
vanwege het gelijkmatige opwarmen.
de magnetron kun je ook gebruiken en na een paar keer uitproberen kom je er vanzelf achter wat de beste tijd en stand is. altijd goed schudden na verwarmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een hekel aan huilende baby's en daarom doe ik het met de magnetron omdat het lekker snel gaat.
Beter voor mij en de baby.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom gaf ik borstvoeding!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus om snel van get gehuil af te zijn doe je wat het snelst is ongeacht of het goed is of niet? Chapeau hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niels, een beetje nare reactie. Er zijn vrouwen die geen borstvoeding kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Azerty: ongeveer 1% van alle vrouwen kan geen borstvoeding geven. Kijk maar naar het percentage borstgevoede baby's in scandinavie. Verder is het mixen van koud en heet water en dan poeder toevoegen veel sneller en goedkoper dan die hele magnetron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Pelle, er zijn zat mannen die ook wel eens een flesje geven en daarvan kan 100% geen borstvoeding geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit gehoord van afkolven?