Als dat een blauwe kring betreft duidt dit op de aanwezigheid van het eiwitsplitsende en -verterende enzym zingibain.

Gember bederft niet snel, de wortelstok is zeker drie weken houdbaar. Een wortelstok die niet meer zo vers is heeft vaak een rimpelige schil, kan verkleuringen hebben en is zachter.

Maar zijn het wel schimmelplekjes, dan heeft de gember zijn beste tijd gehad. Je kunt die plekjes er in eerste instantie nog gewoon afsnijden en de gember verder nuttigen. Maar het advies is dan wel om het restant niet nog langer te bewaren.
Amadea