Deksel vacuum getrokken op koekepan ... met geen mogelijkheid krijg ik het deksel eraf.Heeft iemand een oplossing?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
28.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor alle goede tips..... Helaas is het ons niet gelukt en heb ik de pan met deksel weg moeten doen.

Het beste antwoord

Zet gewoon de pan even op het vuur. De lucht in de pan wordt warm en zet weer uit hierna moet het deksel vanzelf los komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord, maar natuurkundig gezien incorrect. Als er vacuüm getrokken is, dan is er (bijna) geen lucht in de koekepan. Wat je zal bereiken is dat het water verdampt en de waterdamp tegendruk creëert, en zo komt deksel toch los.
Het blijft en goed antwoord hoor, maar toch...
(^_^)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gabi, ik mag hopen dat de vraagstelsters het "vacuum trekken" uit het dagelijks taalgebruik bedoelt, niet een natuurkundig vacuum. Ik kan me althans niet voorstellen hoe dat anders gekomen zou moeten zijn, in de gemiddelde keuken. (Een chemische reactie die gassen bindt tot vloeistof of vaste stof?)
Het antwoord lijkt mij inderdaad ook de omstandigheden terug te creeren waarbij het vacuum-trekken gebeurd is. Het is een afgesloten systeem, dus dan zou je ook de drukverlaging moeten kunnen omkeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een complete vacuüm in de zin dat er geen gassen zitten in de pan kan uiteraard niet, maar een "vacuüm" met erg weinig lucht is prima haalbaar, en dan bedoel ik bijna geen stikstof, zuurstof en de andere gassen uit de lucht die wij ademen. Simpelweg de inhoud van de pan laten koken, en dan worden alle gassen weggedreven door waterdamp, snel afsluiten, en als de boel afkoelt, dan is de ruimte onder de deksel geen natuurkundig vacuüm, maar wel een ruimte waar amper stikstof en zuurstof zijn, en alleen een beetje waterdamp. Waterdamp is uiteraard ook een gas, maar geen lucht zoals wij dat doorgaans verstaan.
Dat heb je trouwens in elke glazen potje met pastasaus , jam, groente, enz bij je lokale supermarkt. Geen rocket science, dus.
Uiteraard bedoelt de vraagsteller "vacuüm" niet in natuurkundige zin, maar omdat het antwoord had het over"lucht" leek het mij goed om dit ff te verduidelijken.

Andere antwoorden (2)

Een gaatje in het deksel boren met een ijzerboor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een dun plastic stripje tussen pan en deksel duwen of de pan verwarmen en deksel koelen
een jaar geleden