Heel lang. In principe kun je er vanuit gaan dat conserven in pot of blik niet bederven zolang de verpakking nog goed is. Dus bij een blik als het blik niet gebutst is, bij een pot als het vacuüm niet doorbroken is.

Van ingeblikt of zelfs thuis geweckte producten die na soms veertig of vijftig jaar nog getest werden, was de inhoud gewoon nog goed. Dat 'goed' wil zeggen dat soms de inhoud verkleurd was en dat de smaak wat minder was geworden, maar dat je er niet ziek van zult worden als je het eet. Nu is veertig of vijftig jaar wel een hele lange tijd, maar je kunt in elk geval dus gerust een blikje dat een tot vijf jaar over de datum is, gewoon nog gebruiken.

Er staat op deze producten dan ook geen uiterste houdbaarheidsdatum, maar een tht, dus een 'tenminste houdbaar tot' datum. De datum die erop staat moet je meer zien als een datum waarop de garantie vervalt dan de datum tot wanneer je het nog zou kunnen eten. De fabrikant kun je er na die tijd niet meer op aanspreken als de inhoud anders smaakt of oogt dan je gewend was. Maar je kunt het wel gewoon eten en je zult er ook niet ziek van worden: het proces waarmee deze producten worden behandeld, doodt alle bacteriën en schadelijke micro-organismen. Wat er niet in zit, kan ook niet gaan groeien. Dus zolang de verpakking nog goed gesloten is en het vacuüm bewaard, zitten er geen schadelijke bacteriën in.

Specifiek bij blikken gaan er wel eens verhalen over de plastic coating die gebruikt wordt aan de binnenkant van die blikjes, die zou na verloop van tijd misschien een bepaalde invloed kunnen hebben. Maar in normale omstandigheden waarin je je eten geen decennia lang bewaard en waarin je ook niet alleen maar eten uit blik eet, zou ik me daar niet al teveel zorgen over maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
flyingcrow
9 jaar geleden
Dankjewel!