Eens wat anders: Weet iemand een goed recept voor pittige pepernoten?

Het lijkt me wel eens lekker om echte PEPERnootjes te maken, heeft iemand een recept?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kruidnoten bedoel je denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bakkersdochter moet ik toch protesteren. Kruidnoten zijn GEEN pepernoten. Pepernoten worden van hetzelfde deeg gemaakt als taai-taai en hebben een wat vierkant vorm. Kruidnoten worden gemaakt van speculaasdeeg en zijn mooi rond. Zie ook hier: http://www.leerwiki.nl/Verschil_en_recept_pepernoten_en_kruidnoten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk bedoelde ik niet zozeer peper- of kruidnootjes, maar een soort van dat.. een variant op de piepkleine 'koekjes' en dan pittig :-)

Het beste antwoord

Naast de bakmeel, suiker, boter en speculaaskruiden kun je er peper en kruidnagelpoeder in doen. De nootjes worden dan iets pittiger, net als vroeger.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik lees trouwens bij recepten op internet dat je er ook een theelepel gemalen anijszaad in moet doen. Klinkt lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige echte pepernoten en taaitaai, die bak je natuurlijk zelf. De achtergrondafbeelding van deze pagina... dat zijn de pepernoten, niet te verwarren met kruidnoten. Dit deeg is hetzelfde als je gebruikt voor taai taai. Van alle sinterklaas lekkernijen is taaitaai met betrekking tot 'dikmaken' het minst erg, het bevat ook geen verzadigde vetten.

Ingrediënten

125 gram tarwebloem
250 gram roggebloem
zout
½ theelepel bakpoeder
1 eetlepel koekkruiden
mespunt gemalen anijs
1 dl water
125 gram vloeibare honing
75 gram stroop
½ dl karnemelk

Bereiding

1. Meng de roggebloem, de tarwebloem, wat zout, het bakpoeder en de specerijen in een kom. Verwarm het water en roer er de honing en de stroop door. Giet het mengsel en een deel van de karnemelk in de kom en roer er een vrij stijf deeg van. Verdun dit eventueel met nog wat karnemelk. Laat het deeg opstijven.
2. Warm de oven voor op 200° C. Druk het deeg uit op een werkvlak en snijd er stukjes van. Leg de stukjes op een ingevette bakplaat. Voor taaitaai wat grotere stukjes in een koekvormpje drukken
3. Bak de pepernoten in de hete oven in ca. 20 minuten gaar en lichtbruin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anijs is best wel pittig, zeker als je er voldoende van gebruikt. Ik zou zelf wat meer nemen dan een mespunt. Het is natuurlijk wel anders pittig dan bij gebruik van zout of peper.
Ingrediënten
250 gram bloem
3 gram bakpoeder
5 gram kaneel
2½ gram gemalen kruidnagel
2 gram kardemom
1 gram gemberpoeder
125 gram boter
125 gram bruine basterdsuiker
50 gram schenkstroop
3 gram zout.

Voorbereiding
Zeef de bloem met het bakpoeder en de kruiden in een kom.
Verwarm de boter met de basterdsuiker, de stroop en het zout al roerend in een steelpan tot ongeveer 45 °C tot alles is gesmolten.
Schenk dit bij de bloemmassa en roer alles goed door elkaar tot een glad deeg ontstaat.
Laat dit op een koele plaats een paar uur opstijven.
Rol het deeg uit tot een lap van ½ cm dikte en steek hier bijvoorbeeld met een appelboor of met de achterkant van een spuitmondje gelijkmatige mopjes uit.

Bereidingswijze
Leg deze op een beboterde bakplaat en schuif die ongeveer 15 minuten midden in een matig warme oven (circa 180 °C).
Neem de pepernoten van het bakblik en laat ze afkoelen.

Serveertips
In dit recept gaat kardemon, wat een pittige smaak aan de pepernoten geeft. Kinderen zijn vaak niet gecharmeerd van deze smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist je dat er in speculaaskruiden witte peper zit? Hier het recept voor speculaaskruiden: http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/speciale_gelegenheden/sinterklaas/speculaaskruiden-4300.html

Toegevoegd na 2 minuten:
En onder deze link zijn de recepten voor zowel kruidnoten als pepernoten: http://www.leerwiki.nl/Verschil_en_recept_pepernoten_en_kruidnoten

Je kunt dus voor een "peperige" smaak wat meer peper in je kruidenmengsel doen.