Een percolator is een metalen kan, waarin de koffie bovenin en het water onderin zit. Door de percolator op een warmtebron te zetten, breng je het water aan de kook. Hierdoor gaat het water onder druk door het filter, en wordt de koffie bovenin de percolator opgevangen.
Dus je doet het water onderin en daarboven doe je dan de koffie. Door het water te koken drukt de koffie zich naar boven en wordt opgevangen in de kan.
Toegevoegd op 7 december 2023 12:33: video
5 maanden geleden
Tisisit
5 maanden geleden
@ronron1212 ik vind 't prima. als ik zoek op google dan vind ik talloze vormen. Wellicht niet de orginele (met vlakke bovenkant) maar het principe is hetzelfde. Zelfs sommige winkels noemen het in hun URL (zie link hieronder) https://www.etsy.com/listing/1597639933/gb-kitty-gold-coffee-maker-6-cups?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=gb+percolator&ref=sr_gallery-1-6&organic_search_click=1
Inekez1
5 maanden geleden
@ronron, het bovenste deel van een percolator IS een schenkkan.
In het onderste deel (bij dit model het bolle gedeelte) doe je water, daarboven een filter met koffie, dan schroef je de schenkkan erop. Als het water kookt gaat het door het filter omhoog en komt via een buisje (binnenin de kan) in het bovenste gedeelte. Soms is de bovenkant / deksel van de kan recht, maar dat heeft geen enkele functie en kan dus net zo goed schuin oplopen naar de schenktuit.
Inekez1
5 maanden geleden
https://www.etsy.com/market/gb_coffee_maker
Gb is een Italiaanse merknaam die staat voor Guido Bergna. Het betreft een espresso percolator, ook wel mokkapot genoemd. Vanwege de goudkleurige handgreep en knop op het deksel terwijl de pot verder zilverkleurig is vermoed ik dat hij net als https://nl.pinterest.com/pin/vintage-stainless-steel-stovetop-espresso-maker-italian-etsy--213991419785432913/ in de jaren 80 van de vorige eeuw werd gemaakt.
Amadea
5 maanden geleden