Ik was online aan het zoeken naar recepten toen ik tussen de ingrediënten "kruidentuiltje" zag staan. Wat wil dit zeggen?

Ik weet het, stomme vraag, maar ik weet het echt niet.
En neen ik heb hier geen excuus voor...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.9K

Het beste antwoord

Stomme vragen bestaan niet :)

Een kruidentuiltje is een stukje (thee)doek met daarin verschillende kruiden. Het wordt meegekookt zodat het smaak afgeeft aan het gerecht. Meestal bestaat het uit takjes peterselie, tijm en laurierblaadjes. Je kunt ze ook met een touwtje aan elkaar vastbinden. Het wordt veel gebruikt in soepen, sauzen en stoofgerechten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord, Marita! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad... ik heb hem/haar eigenlijk nog geen stomme antwoorden zien geven :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik doe nog wel zo m'n best! :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weer helemaal goed, +je van mij maar weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
enneeh....kan je kruidentuiltjes eigenlijk ook kant en klaar kopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme
Ja, die zijn er (bouquet garni). Er zijn kruidenbuiltjes in de handel in vele soorten en smaken. Maar ik ga altijd voor vers en zelfgemaakt ;) Oh enne.. thnx voor je plusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alweer overtref jij de rest...

Andere antwoorden (7)

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.huishoudplaza.nl/hhp_article_show.asp?ArtID=1654&Art_Type=8&descr=Kruidentuiltje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ha nogtans ik heb het eerst opgezocht op internet en niets gevonden... Ik zal niet hard genoeg gezocht hebben, haha.
Een bundeltje kruiden dat bestaat uit peterselie, tijm en laurier. Een kruidentuiltje wordt vooral gebruikt in soepen, sausen en stoofgerechten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie boven, maar als je tomaten gebruikt, is een takje salie erbij héérlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Salie, jah das een goeje..
Waar moet ik dat vinden?
Ik ben echt nog een groentje hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het tuincentrum, en in de voorverpakte kruiden van AH is er één, waar een mengsel van verschillende kruiden inzit, daar zit een takje salie bij. Ik weet even niet meer of het provencaalse of italiaande kruiden genoemd wordt.
Mijn zusje heeft in haar kruidentuintje een salieplantje van het tuincentrum, en dat groeit zo hard, dat haar wijde kennissenkring bij haar langs komt voor salie....
Meestal is een kruidentuiltje een bosjekruiden dat wordt meegetrokken met de rest van de ingredienten, in een lapje of een theedoek (of een thee-ei, wil ook heel goed.)

Meestal bestaat het uit peterselie, tijm en laurier en het wordt gebruikt in soepen, sauzen en stoofpotten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor in soep gebruiken je ook veel de combinatie van wortel, ui, prei en selderij, maar dat wordt meestal in zijn geheel meegekookt en blijft onderdeel van de soep. Dat is bij een kruidenbuiltje dus niet het geval ; daar moeten de resten kruiden na bereiding weer verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar euh.. je doet toch niet echt een DOEK met kruiden in je pot eten he?
Dat kan ik mij echt niet voorstellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wel echt, oorspronkelijk zelfs een theedoek, maar volgens mij krijg je dan een beetje volle pan. Zakdoekje werkt prima. Ik gebruik altijd gewoon zo'n thee-ei of theeknijper ; voor de hoeveelheden die ik maak ruim voldoende, en iets makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de kruiden ook in een zakje van neteldoek, kaasdoek of katoen mee laten trekken. Of een zogenaamd kruidenei of inderdaad in een thee-ei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kruidenei? thee-ei? neteldoek? welke taal spreken jullie? kaasdoek???
Ik voel mij weer dom haha
Kan het niet gewoon een kruidenBuiltje zijn? Dat het gewoon een typefout is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kruidentuiltje zijn verse kruiden die in de bouillon van de soep meegetrokken worden. Ze geven zo wel hun bouquet (smaak) af, maar worden later verwijderd.
Het moderne kruidentuiltje wordt niet in een stukje stof gedaan, maar je bindt de kruiden met een katoenen draadje tot een bosje. Als de bouillon getrokken is verwijder je kruiden.

Volgens het woordenboek is het kruidentuiltje:
"Een boeketje van tijm, peterselie of peterseliewortels en laurier om soepen, sausen en stoofgerechten smaak te geven".
Je kunt het "tuiltje' ook zelf samenstellen.

Voor het gemak heeft men ook een 'kruidenbuiltjes' op de markt gebracht. Dit zijn geen verse kruiden, maar is een soort theezakje met gedroogde kruiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kruiden tuiltje is een "gevonden" benaming waarschijnlijk afkomstig uit Belgie, en gebruikt in diverse huis, tuin en keuken kookboeken. De eigenlijke benaming moet zijn "Bouquet garni" , welke benaming in de professionele restaurant keukens gebezigd wordt.

Bouquet garni
Een bouquet garni is een bosje kruiden dat men gebruikt bij het maken van met name soep en stoofpotten. Het bosje is samengebonden zodat het gemakkelijk verwijderd kan worden.

Een basis (origineel) bouquet garni bestaat uit takjes peterselie, een klein takje tijm en een laurierblad. Er kunnen allerlei kruiden aan toe worden gevoegd, zoals citroenschil, bleekselderij, salie, dragon, bonenkruid, kervel, rozemarijn of basilicum, enz. enz. afhankelijk van het gerecht.