Tomatensaus (zelfgemaakt met verse tomaten of uit blik, eventueel ui en knoflook en kruiden)

Guacamole (ook zelfgemaakt, geprakte of 'gestaafmixerde', rijpe avocado met een teentje knoflook, peper en zout en eventueel wat tabasco)

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is: maak je sauzen zelf, dan weet je precies wat erin zit en kan je het zo (on)gezond en lekker maken als je zelf wilt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Zelf maken is een goed idee, maar avocado heeft veel calorieën.
zondag
13 jaar geleden
Ja maar de vraag was niet "Welke saus is voedzaam? " Loenie maar welke is lekker en met weinig calorieën. Dan moet je natuurlijk geen avocado als basis nemen.

Andere antwoorden (9)

Rode sausen zijn lekker en weinig calorieen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chillisaus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wiskeysaus

Toegevoegd na 5 minuten:
Volgens Sonja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ketchup en mosterd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Calorieen en vet zijn nu eenmaal het lekkerste.

Ik ben niet zo dol op al die rode sauzen die dan wat minder calorieen bevatten.
Maak ik liever een saus met magere yogurt en een beetje halfvolle mayonaise en dan wat kruiden, of gesnipperd ui of zo'n kant en klaar poeder sauszakje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfgemaakte Tzatiki met griekse yoghurt, geraspte komkommer (wel goed het vocht eruit laten trekken door in vergiet te doen en regelmatig een droog keukenpapiertje eropdrukken), knoflook, verse fijngesneden muntblaadjes en peper en zout naar smaak...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yum.....dank voor je tip : ik had het laatst gemaakt met dille ipv munt, en het smaakte niet zoals ik het me herinnerde van een heerlijk Grieks terrasje : munt is natuurlijk het geheim.....gelijk morgen alles halen ervoor.
Ook lekker is een sausje van zoute sojasaus, een klein beetje gember, knoflook, iets honing en iets koriander. Lekker hartig, en ook als marinade te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tomatensaus, Bechamelsaus, Uiensaus, Tuinkruidensaus, Zalmsaus.

Tomatensaus; Fruit gehakte uien en knoflook in groene olijfolie. Blik tomaten en sap erbij en gehakte basilicumblaadjes. Op hoog vuur 5 min. inkoken, dan 5 min. sudderen tot de saus dik en smeuïg is. Lekker over de pasta met schilfers parmezaanse kaas erover.

Bechamelsaus; Boter smelten, bloem erdoor roeren en koude melk erbij. Roerend op laag vuur in laten dikken.
Van het vur af, 2 eidooiers erdoor roeren en op smaak maken met peper, zout en nootmuskaat.

Uiensaus; Fruit ringen ui in wat boter ,laat ze niet kleuren.
Giet kippenbouillon erbij en laat afgedekt ca. 25 min. stoven. Pureren met de staafmixer, room (kookroom of verse-)erbij , even in laten dikken en kruiden met zout, vers gem zwarte peper en nootmuskaat

Tuinkruidensaus; Verschillende tuinkruiden ( basilicum, peterselie, bieslook, dragon, dille, melisse) fijnhakken.
Hard gekookte eieren in blokjes snijden en uitje snipperen.
Klop verse room met yoghurt en verse kaas tot een gladde saus en breng op smaak met; zout, peper, paprikapoeder, citroensap en Worcestershiresaus. Roer de eieren, tuinkruiden en ui door.

Zalmsaus;Maak een klassieke bechamelsaus en roer er ontgrate, klein gesneden, gekookte zalm door, met parmezaanse kaas en dille. Kruiden met peper, zout en nootmuskaat. Garneren met een takje dille.

Dit zijn allemaal niet te vette gezonde sauzen, die vooral lekker zijn bij pasta.
amc
13 jaar geleden
Een groentesaus maken. Uien en knoflook dan haal ik allerlei soorten groenten.
uien en knoflook bakken in olijfolie daarna de groenten erbij wat water even laten smoren tot ze zacht zijn en daarna pureren tot saus. kruiden gebruiken die je zelf lekker bindt.
succes.

gr.

vera