3 gangendiner voor 20 personen.

Binnenkort moet ik een 3 gangendiner bereiden voor 20 personen. Wie kan mij helpen aan goede recepten? Liefst niet té ingewikkeld, en bij voorkeur uit eigen ervaring. Als iemand een echt bruikbare site weet, ook welkom..

Toegevoegd na 58 minuten:
Inderdaad ga ik gebruikmaken van "huurservies". Zoveel eigen borden, glazen en bestek heb ik niet.. :)

Toegevoegd na 6 dagen:
BIJ AFSLUITEN:
Bedankt iedereen voor de ideeën: ik heb lekker veel suggesties om uit te kiezen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
31.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je nog even weten of je dit met eigen servies gaat doen, of dat er 'restaurant- of cateringservies' is? Maakt nl. uit, bij menu-planning....Omdat je het 'diner' noemt, neem ik niet aan, dat er van weggooiservies gebruik zal worden gemaakt....

Antwoorden (11)

Er is zoveel te bedenken, maar bij een groep van 20 personen moet je vooral letten op mogelijkheid om zaken vooruit klaar te maken. Een dessert moet je dus al 's middags klaar kunnen maken, net als de meeste bijgerechten. Een niet te ingewikkeld voorgerecht is bijvoorbeeld een carpaccio op een bedje sla, alleen de dressing er op het laatst overeendoen, beetje kaas raspen en uitserveren. Een grote pan soep is ook goed te maken voor dergelijke hoeveelheden, welke soep je maakt is jouw keuze, maar een dikke gebonden soep is moeilijker op de juiste temperatuur uit te serveren dan een heldere omdat de eerste aan zal branden en/of schiften. Kies dus voor een simpele runderboullion, een tomaten- of kippensoe etc. Wel zelf maken uiteraard, kan prima een dagje staan (in de koeling)

Hoofdgerecht is voor dergelijke groepen altijd wat lastiger, maar denk aan zaken die je in de over kunt doen, een rollade bijvoorbeeld. Daarbij aardappelgratin, kun je al klaar hebben staan en alleen in de oven. Boontjes met een beetje spek er omheen, 's morgens blancheren en inwikkelen, 's avonds even 5 minuutjes in de oven en klaar. Serveer er bijvoorbeeld nog peertje bij, die zijn zowel koud als warm heel makkelijk te verstrekken, ook deze uiteraard de dag tevoren al gekookt.

Veel suc6 en vraag of minimaal twee mensen je willen helpen op de dag zelf, anders wordt het niets en heeft de eerste helft het al op terwijl de tweede helft nog moet beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, maak iets klaar wat je in een heel grote hoeveelheid kan maken. Ik zelf denk dan al vrij snel aan saus. Alles wat erbij hoort kun je dan inderdaad eerder op de dag maken.

Een hele makkelijke is enchilada's:

Voorbereiding:
- maak een grote bak met guacamole (ui, tomaat, avocado, kruiden, fijn gepureerd)
- maak een grote bak met salsa (tomaat, lenteui, peper, zout, olie, grof gepureerd)
- maak een grote bak met room (sour cream)
- maak een grote bak geraspte kaas
- koop een grote stapel bloemtortilla's

's avonds saus maken:
kip en rundvlees (50gram pp van elk is voldoende), tomaten, paprika, enchiladamix van de appie, eventueel nog andere groenten, tabasco)

easy!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een rijsttafel geen idee? Is niet zo moeilijk en je hebt zo een anatal gerechten bij elkaar waar je makkelijk met 20 personen van kunt eten.. eventueel ook verdeeld in 3 gangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt als voorgerecht een Surimi cocktail maken. Weinig werk en smakelijk.
Wat gesneden sla in een wijnglas, of hoog schaaltje.
Surimisticks in blokjes snijden en vermengen met blokjes appel en blokjes ananas.
Cocktail saus: 1 deel mayonaise/1 derde deel ketchup/ slagroom uit een spuitbus/wat witte peper/3 eetlepels gehakte gembernootjes met 4 eetlepels gembersiroop, en wat citroensap.
Dit vermengen met de Surimi, in glazen of bakje doen, garneren met kerstomaatje,plakje ei en wat krulpeterselie.
Toast of brood en boter op tafel zetten.

Ook kun je een heldere kippensoep of groentesoep serveren.

Vlees: Neem een rollade, braad die van te voren en snijdt hem in plakken. Doe tussen de plakken vlees om en om een samengevouwen plak kaas en ham. Tijdens het opwarmen smelt de kaas en ham samen op het vlees.
Maak van het braadvocht een lekkere saus(event.met hulp van een paar pakjes braadjuspoeder) Voeg aan de jus wat gesneden ham en wat gesneden augurkjes toe, en maak de saus af met een scheut madeira en wat koksroom.

Een groene salade en gewokte groentemix zijn snel gemaakt.
Kook een pan rijst, en houd die warm in een doos, waar je wat oude doeken indoet om het rijst pannetje te isoleren.(blijft zeker 2 uur warm)Dit kun je ook doen met aardappelpuree. Je kunt ook nog gefrituurde aardappel serveren.

Neem als dessert voorgebakken flensje,wat je vult met fruitsalade die niet vochtig is. Geef hierbij een vruchtensausje en wat geklopte slagroom.

Dit is een voorbeeld, tijdens het serveren heb je nog weinig keuken werk te doen.En met een of twee extra helpende handen, moet het prima lukken.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spannend! Maar wel uberleuk natuurlijk! Hou het vooral zo simpel mogelijk.

Zorg dat je in ieder geval een voor- bij- of nagerecht (of meerdere) hebt wat je vantevoren kan maken en niet meer bijhoeft. Dat is al èèn gang minder stress.

Als voorgerecht kan dit bijvoorbeeld een Oxford- of andere Salade zijn.

Als bijgerecht kun je ook heel simpel en lekker gekarameliseerde krieltjes maken (lekker met wortels erbij!) Kun je vantevoren maken en voor de tijd nog even snel weer opwarmen, of in de oven.

Ik noem maar even wat hier, maar mocht je recepten willen laat dan maar even weten, ik heb er nog genoeg, ook "Party" recepten uit mijn receptenverzameling en boeken.

Sucses!

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, en gebonden soepen doen het ook altijd goed als voorgerecht. Kunnen ook (een dag of meer) vantevoren gemaakt worden en bij het diner opgewarmd.

Toegevoegd na 4 minuten:
2e toevoeging: en als nagerecht een chocolade fondue of fontijn. Moet je wel even wat meer fonduestellen her en der lenen misschien, maar de voorbereiding is dan alleen het in blokjes snijden van het fruit en andere dingetjes en de gasten doen zelf de rest ;-)

Toegevoegd na 34 minuten:
fontein...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een site voor je waar je waar je voor, hoofd en nagerechten uit kunt halen.
Makkelijk en overzichtelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenvoudig en makkelijk:
Soep, Stampot en afsluiten met yoghurt of vla.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel, klassiek en hartstikke gemakkelijk: een Franse uiensoep als voorgerecht.

Dag van tevoren: teentje knoflook (niet teveel, het moet niet overheersen) en uien in boter aanzetten. Bouillon en zwarte peper erbij. Let op: geen peper uit een busje, gebruik verse peperkorrels die je maalt in een molentje of (met afstand het lekkerst, maar iets bewerkelijker) kneust in een vijzel. Bouillon kan gewoon van een blokje, de smaak komt straks van de uien. Als vegetariër gebruik ik zelf groentenbouillon. En dan maar lekker laten trekken, neem de tijd.

Volgende dag: traditioneel doe je een broodje met kaas in de kom soep en zet je die onder de grill, voor 20 man is dat niet praktisch. Geen nood, je kunt ook de sneetjes stokbrood met kaas op een bakplaat leggen en grillen, dan leg je ze straks in de soep. De soep zelf warm je op. Je kunt hem eventueel héél licht binden door een beetje maizena om te roeren met een beetje koud water, toe te voegen aan de soep en maximaal een minuut door te koken. Let wel op dat dit de smaak iets kan dempen: proef nog even en voeg zo nodig nog wat zwarte peper toe.

Serveren: Soep in een kom of bord, sneetje stokbrood of twee op de soep.

Oh, en in het algemeen een tip: kook de avond zelf niets dat je niet al hebt uitgeprobeerd. Dat is vragen om moeilijkheden. Voor je het weet, schiet je bijvoorbeeld uit met de maizena en heb je een flauw smakende uiengelatine in plaats van een heerlijke aromatische uiensoep. Maak alles dus een (paar) keer van tevoren in kleinere hoeveelheid, en bedenk goes of en hoe het schaalbaar is naar een menu voor 20 man.

Toegevoegd na 4 minuten:
Supersimpele toevoeging om van de drie gangen vier te maken: maak een spoom als tussengerecht. Heel simpel: in een champagneglas (eventueel met suikerrandje) doe je een bolletje citroensorbetijs (dus géén roomijs!), schenk vervolgens een lekkere droge witte bubbelwijn eroverheen. Lepeltje erbij, klaar.

Voordeel is dat het niet alleen indruk maakt en lekker is, terwijl iedereen geniet van de laatste slokjes, heb jij wat meer lucht voordat het hoofdgerecht klaar moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op www.letscookit.tv dit is een hele leerzame site met gratis filmpjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar gaan we;
Voorgerecht: Verse halve kreeft met gewone sla en mayonaise (het liefst zelf gemaakt)
Hoofdgerecht; Tournedos met pepersaus, pommes gratin dauphinois en frisse groenten zoals groene asperges en haricots verts.
Dessert; Omelette Sibériènne, 3 liter ijs omwikkelen met grote plakken cake, licht gedrenkt in kirschwasser. Geheel overdekken met opgeklopt eiwit en met brander gratineren. serveren met rodevruchten coulis.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met kerst kreeg ik ook heel vaak een grote groep mensen thuis. Wat ik meestal maakte:
Voorgerecht: Goede zelfgemaakte soep, daar kan je heel veel van maken en lekker makkelijk ook. Paprikasoep deed het goed de laatste keer.
Hoofdgerecht: varkenshaas in kleine stukjes snijden, peper en zout inwrijven en serveren met een sausje. Wat ook lekker is is een stoofpot, daar kan je ook op een makkelijke manier veel van maken, vroeg voorbereiden en alles zit in één pan (groente en vlees).
Toetje: Zelfgebakken flensjes met vers fruit, ijs en slagroom. Ook makkelijk voor te bereiden, snel gemaakt en altijd goed. :)