Hoe komt het dat een gemarineerde speklap minder knapperig word met bakken als een naturel speklap?

Ik koop normaal altijd een naturel speklap en die smeer ik dan in met mosterd voor het bakken. Lekker knapperig word ie dan. Nu had ik eens een gemarineerde lap van dezelfde keurslager en die word niet echt knapperig met bakken. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K
Amadea
4 jaar geleden
Vermoedelijk door de hoeveelheid vocht. Probeer de gemarineerde speklapjes eens in de oven of op de barbecue te grillen, dan lukt het waarschijnlijk wél om ze knapperig te krijgen.

Antwoorden (2)

Marinade voor vlees bevat altijd vocht wat in het vlees trekt. Dat is de bedoeling van marinade. Als je het vlees dan bakt zal het eerder wat stoven dan krokant bakken. Spek kan je hard uitbakken, maar niet als het is gemarineerd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Marinade is vocht en een speklap wordt gebakken, dus vocht moet eerst verdampen, langer bakken of met keukenrol deppend droger gemaakt worden.

Vet wordt knapperig, dus uitgebakken spekjes en goed gebakken speklappen zijn klaar als deze een hard korstje hebben (dan wel bros of krokant zijn).
Gemarineerd vlees is vochtig en vocht moet eerst verdreven worden voordat het vet hard of knapperig kan worden.
Als je niet van hard gebakken/knapperig houdt is marineren een optie voor een ander smaakje. Zoals je al schrijft werkt mosterd - ook voor rundvlees - prima voor een andere smaak. (Ketjap bv is een andere mogelijkheid).
Voordat je koopt kiezen uit @naturel = knapperig of @gemarineerd = zacht, minder knapperig.
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ idd net of je meteen een scheutje water bij een stuk vlees gooit dat je net in de pan legt. Wil ook niet bakken ;-)))))