Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iemand een idee wat men kan doen aan zware benen?

Ik ben man van 78 en heb last van zware benen waarschijnlijk door slechte bloedsomloop. Stappen en winkelen wordt moeilijk door zgn "etalagebenen". Komt van wandelen van etalage naar etalage en rusten om de 30/40 meter.

Abcde
4 dagen geleden
Begin eens met een bezoek aan je huisarts. Ik verwacht dat deze je adviseert juist te bewegen, ook al gaat het moeilijk. Misschien met wat hulp van een therapeut.
Wij kunnen tips geven, maar laat eerst de oorzaak vaststellen, zodat er op de juiste manier gehandeld wordt.
samaiphon
4 dagen geleden
heb ik al gedaan en dat had ik ook zelf wel kunnen bedenken
Abcde
3 dagen geleden
Ah, dat is positief, dat je dit zelf ook kon bedenken. Wat heeft de huisarts gezegd?
Thecis
3 dagen geleden
Als u dit zelf al had bedacht, is het handig dit soort informstie te delen. Dan hoeft u niet geïrriteerd te raken dat u de eerste meest logische adviezen krijgt (omdat we dat niet weten).
samaiphon
3 dagen geleden
De huisarts heeft me geen voldoende advies gegeven daarom dat ik hier mijn vraag stel.
Z512099
3 dagen geleden
Etalagebenen doen denken aan slagaderverkalking, de slagaders zijn dan vernauwd, er komt minder bloed door en dat veroorzaakt pijn.
Een dotterbehandeling zou verlichting brengen en ook blijven bewegen is zeer belangrijk: rust roest, heeft de dokter dan geen fysiotherapie voorgeschreven?
En als u rookt: stoppen.
KleinDuimpje
3 dagen geleden
Dat kan idd komen door etalagebenen.
Na een paar minuten rusten, kunt u weer lopen, moet u weer stoppen etc. Het belangrijkste is looptraining.
Dat kan met maar ook zonder therapeut.
Gewoon zoeken op looptraining bij etalagebenen.
Hierdoor komt u steeds een stapje verder.
Maar vooral niet blijven zitten, want die doorbloeding moet gestimuleerd worden. Soms kunnen compressiesokken ook helpen. Niet steunkousen, maar echt sokken om te wandelen.
Die sokken komen tot de knie en stimuleren ook de bloedsomloop. Ik weet niet of u bloedverdunners heeft, maar dat kan de bloedsomloop ook stimuleren. Dus, blijf bewegen! Dat is het allerbelangrijkste.
Succes
KleinDuimpje
3 dagen geleden
https://www.thuisarts.nl/vernauwing-of-afsluiting-beenslagader/ik-ga-looptraining-doen-tegen-etalage-benen Hier wordt het goed uitgelegd.
En, iets verder staat ook een schema dat u kunt volgen
samaiphon
3 dagen geleden
aan allen bedankt en nu heb ik voldoende tips als antwoord gekregen en wil ik hier afsluiten
Ritsuka
3 dagen geleden
Mogelijk kan een fysiotherapeut je helpen met gepaste oefeningen om je benen te versterken.
Thecis
3 dagen geleden
Ik zou toch echt aanraden nogmaals contact op te nemen met de huisarts voor meer of gepaster advies. Vraag bijv een verwijzing voor de fysio aan (zoals Ritsuka al aangeeft). Zelf dingen gaan uitvogelen kan goed gaan, maar doordat wij uw achtergrond niet kennen (en wat u ook niet deelt, wat ik in basis zeer verstandig vind), kan hier dus moeilijk goed advies uit komen. Het kan zijn dat dingen werken, maar het kan ook zijn dat bepaalde zaken op de lange termijn schadelijk kunnen zijn.
Antoni
3 dagen geleden
@samaiphon, over het algemeen geldt: wie ontevreden is over het (eerste) oordeel van zijn of haar huisarts, kan een nieuwe afspraak maken om het probleem opnieuw te bespreken. De huisarts is dan in ieder geval op de hoogte van het feit dat de patiënt nog steeds hetzelfde probleem heeft. Ook krijgt de huisarts zo de kans te (gaan) denken aan of over een alternatieve oplossing. Wie na het tweede bezoek nog steeds ontevreden is, kan een second opinion (een tweede mening) vragen bij een andere huisarts. Kortom: het hoeft niet te blijven bij dat ene medische advies dat voor u niet heeft gewerkt!
Abcde
3 dagen geleden
Het is inderdaad belangrijk te weten wat de oorzaak is, (waarschijnlijk slechte bloedsomloop is dat niet). En wat al gezegd is, de huisarts kent jou, kent jouw medische achtergrond, weet welke adviezen verantwoord zijn om aan jou mee te geven. Ook ik zou je adviseren terug te gaan naar de huisarts. Vertel dat je de adviezen die hij of zij je de vorige keer gegeven heeft, niet begrepen hebt, of dat dat niet afdoende geholpen heeft. Het kan ook goed zijn iemand mee te nemen naar de huisarts, zodat je samen hoort wat de huisarts zegt. 2 mensen horen, onthouden en begrijpen meer dan 1.
tinus1969
3 dagen geleden
Ik zou zeker terug gaan naar de huisarts, want ‘zware benen’ kan ook alles te maken hebben met onvoldoende behandeling van Diabetes 2. Tijd om weer eens suikers te controleren en mss af te vallen.
ronron1212
2 dagen geleden
In het kort Bij etalage-benen zitten de bloedvaten in je benen een beetje of erg dicht.
Als je een stukje loopt krijg je pijn, kramp of een zwaar gevoel in je been.
Als je stilstaat, verdwijnen de klachten binnen 10 minuten.
Stop met roken, ga meer bewegen en eet gezond.
Looptraining van een fysiotherapeut helpt tegen de klachten.
Je krijgt bloedverdunners en pillen voor je cholesterol.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing